کـد خبـر : 15579
تـاریخ انتـشـار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۱:۵۵ ق.ظ
نسـخه چاپـی

دکتر فرزین یغمایی در گفتگوی اختصاصی با ایونا:

تکیه بر اساتید حق التدریسی کیفیت دانشگاه علمی کاربردی را پایین آورده/ موقعیت بهتر فارغ التحصیلان این دانشگاه/ نظام صلاحیت حرفه ای به‌راحتی می‌تواند جوانان را در احراز یک فرصت شغلی هدایت کند

استاد دانشگاه سمنان و دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نکات مهمی را مطرح کرد.

تکیه بر اساتید حق التدریسی کیفیت دانشگاه علمی کاربردی را پایین آورده/ موقعیت بهتر فارغ التحصیلان این دانشگاه/ نظام صلاحیت حرفه ای به‌راحتی می‌تواند جوانان را در احراز یک فرصت شغلی هدایت کند

به گزارش خبرگزاری ایونا، فرزین یغمایی، دکترای کامپیوتر (هوش مصنوعی) از سال ۱۳۷۸ هیات علمی دانشگاه سمنان است. او که همکاری اش را با مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سمنان از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده، معاون دانشکده برق و کامپیوتر، مدیر دفتربرنامه ریزی دانشگاه سمنان، مدیر گروه کامپیوتر دانشگاه سمنان، مدیر آموزش دانشگاه سمنان و مدیرگروه مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی را در کارنامه خود دارد.

 

خبرنگار ایونا با این استاد و مدیر دانشگاهی، گفتگویی را ترتیب داده که متن آن به شرح زیر است:

 

* تفاوت ماموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه های نظری چیست و آیا این دانشگاه به اهداف خود در این زمینه نائل آمده است؟

 هدف مشخص است؛ تربیت نیروی کاربردی و تکنیسین. سرفصل ها هم در این راستا برنامه ریزی شده است ولی به واسطه نداشتن هیات علمی ثابت و تکیه کامل بر اساتید حق التدریس، کیفیت ارائه چندان قابل قبول نیست و بخش عملی نادیده گرفته شده است.

 

 

* به نظر شما برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی تا چه اندازه ای در جذب فارغ التحصیلان در بازار کار موفق بوده است؟

از آنجاکه دانشگاه جامع هدف مهارت افزایی را دنبال می کند، در بسیاری از رشته ها فارغ التحصیلانش نسبت به سایر فارغ التحصیلان در بازار کار از موقعیت بهتری برخوردار هستند.

 

 

* این دانشگاه برای فارغ التحصیلان بیکار دیگر دانشگاه ها هم برنامه های مهارت محوری دارد، آیا مهارت آموزان بعد از دوره های طی شده توانسته اند جذب بازار کار شوند؟

تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی آنانی بودند که از مقاطع فوق دیپلم به کارشناسی به این دانشگاه آمده اند. با افزایش سطح مهارت علمی و فنی، این دانشجویان توانستند موقعیت شغلی بهتری را کسب کنند. اکثر این دانشجویان مقطع قبلی خود را در دانشگاه های دیگر بوده اند.

 

 

* برای جایگزین کردن فرهنگ مهارت گرایی به جای مدرک گرایی چه اقداماتی لازم است؟

۱- آموزش مهارت در سطح مناسب و کارآمد بطوری که مهارت آموز احساس خلاقیت و آمادگی به کار در خود احساس کند

۲- فرهنگ سازی مناسب در این زمینه برای متقاضیان کار که مهارت درآمد زا و اشتغال آفرین است، اما مدرک این خاصیت را ندارد

۳- تسهیلات بانکی برای ایجاد اشتغال برای مهارت آموز

۴- امکان رشد اشتغال بوجود آمده مبتنی بر مهارت کسب شده در افراد

 

 

* سیاست های آموزش و پرورش چقدر در خدمت مهارت آموزی است؟

از تعداد زیاد مشتاقان به تحصیل در دوره های کارشناسی و بالاتر در دانشگاه ها چنین به نظر می رسد که آموزش و پرورش بیشتر جوانان دانش آموز را مشتاق به ادامه تحصیل ترقیب می کند تا افرادی که علاقمند به فرا گرفتن مهارتی برای تصدی شغل یا خلق فرصت شغلی برای خود تربیت شود.

 

 

* آموزش های علمی کاربردی در کشورهای پیشرفته صنعتی به چه صورت است؟

تاجایی که بنده دیده ام، سفارش به دانشگاه ها ازسوی صنعت صورت می گیرد. به این ترتیب عملاً تحقیقات و مطالعات در راستای صنعت است و لزوم ایجاد ارتباط تصنعی و اجباری دانشگاه و صنعت نیست.

 

 

*اعتبار مدرک دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه صنعت چقدر است و کارفرمایان چقدر می توانند به مدرکی که از سوی دانشگاه صادر می شود ،اعتماد داشته باشند؟

مدرک هم اندازه سایر دانشگاه ها اعتبار دارد ولی لزوما به واسطه داشتن عنوان کاربردی تفاوت چندانی با سایر دانشگاه ها ندارد.

 

 

* نظام صلاحیت حرفه ای آیا جایگاه خود را پیدا کرده است؟

متاسفانه نظام صلاحیت حرفه ای در حال حاضر جایگاه مناسبی ندارد، زیرا هنوز جوانان پس از فارغ التحصیلی چه در دبیرستان و چه در دانشگاه ها سردرگم اشتغال به کاری هستند و بیشتر تصور این دارند که بایستی کسی یا سازمانی برای آنان اشتغال ایجاد کند در صورتی که نظام صلاحیت حرفه ای به راحتی می تواند آنان را در احراز یک فرصت شغلی هدایت کند.

 

 

گفتگو از پیمان نوروزی ـ خبرنگار ایونا در سمنان

انتهای پیام/

نـظـرات