کـد خبـر : 15501
تـاریخ انتـشـار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۱:۳۴ ق.ظ
نسـخه چاپـی

چهره ماندگار معلمین آموزش ابتدایی استان کهگیلویه در گفتگو با ایونا

هدف دانشگاه علمی کاربردی تسلط مهارت آموز به شغل مورد نظر است

اعتبار مدرک علمی کاربردی در حوزه صنعت که اصل آن کارآفرینی است، حائز اهمیتی است و کارفرمایان می توانند به این مدرک اعتماد کنند؛ هدف حرفه آموزی در این دانشگاه، تسلط داشتن به شغل مورد نظر است.

هدف دانشگاه علمی کاربردی تسلط مهارت آموز به شغل مورد نظر است

به گزارش خبرگزاری ایونا، شهره محمودیان، دکترای علوم تربیتی است و ۲۱ سال سابقه مدیریت در مدارس و ۹ سال سابقه تدریس در دانشگاه های علمی کاربردی، پیام نور و دانشگاه آزاد دارد. او که ۹ سال نیز با هسته مشاوره دانشگاه ها و آموزش و پرورش همکاری داشته، از سال ۸۸ تا کنون به عنوان پژوهشگر نمونه شناخته شده است. محمودیان ۲ کتاب به نام های «مدیریت متعالی» و «مروری بر پدیده کودکان خیابانی» را در سال ۹۵ تالیف کرده است.

خبرنگار ایونا با این چهره ماندگار معلمین آموزش ابتدایی مصاحبه ای کوتاه ترتیب داده، که متن آن به شرح زیر است:

 

 * تفاوت مأموریت دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه نظری چیست آیا این دانشگاه به اهداف خود در این زمینه نائل آمده است؟

باتوجه به آنکه سیستم دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از اهدافش ترویج کارآفرینی است، لذا با دانشگاه های نظری در این زمینه از نظر رسیدن به اهداف کاری تفاوت های محسوس و چشم گیری را داشته  و در رسیدن به این اهداف بسیار خوب عمل کرده است.

 

* برنامه های دانشگاه های علمی کاربردی تا چه اندازه در جذب فارغ التحصیلان در بازار کار موفق بوده است؟

باتوجه به اطلاع رسانی دقیق و مشاوره های بهینه، دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه توانسته است جهت جذب افراد در بازار کار موفق باشد.

 

* آیا این دانشگاه برای فارغ التحصیلان بیکار دیگر دانشگاه ها هم برنامه های مهارت محوری دارد و آیا مهارت آموزان بعد از دوره های طی شده توانسته اند جذب بازار کار شوند؟

با توجه به آنکه دوره های کوتاه مدت در دانشگاه های علمی کاربردی بصورت قابل ملاحظه ای انجام می گیرد، لذا این امر موجب شده است تعداد زیادی از افراد بتوانند از طریق کارفرمایان جذب بازار کار شوند.

 

* برای جایگزین کردن فرهنگ مهارت گرایی به جای مدرک گرایی بجای مدرک گرایی چه اقداماتی لازم است؟

باتوجه به آنکه یکی از اهداف مهم جامعه جذب افراد بیکار به شغل های غیرکاذب است، بایستی رشته های نظری را تاحدود محدود نماید، تا بتواند به اهداف خود جهت رسیدن کاریابی موفق باشد.

 

*سیاست های آموزش و پرورش چقدر در خدمت مهارت آموزی است؟

هرچند که آموزش و پرورش در طول دهه اخیر تلاش نموده است که به اهداف مهارتی دسترسی پیدا کند، در ابتدای کار موفقیت بیشتری را نسبت به این قضیه بدست آورده، اما در چندسال اخیر، نقش مهمش در این موضوع کم رنگتر شده است.

 

* آموزش های علمی کاربردی در کشوره های پیشرفته صنعتی به چه صورت است؟

نظام آموزشی مهارت محور در کشورهای صنعتی و پیشرفته باتوجه به توانمندی های افراد، اشخاص واجد شرایط و علاقمند را به سمت رشته هایی که بازار کار بیشتری دارند، سوق می دهد.

 

* اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی در حوزه صنعت چقدر است و کارفرماها چقدر می توانند به مدرکی که از سوی دانشگاه صادر می شود، اعتماد داشته باشد؟

اعتبار مدرک علمی کاربردی در حوزه صنعت که اصل آن کارآفرینی است، حائز اهمیتی است، چون این دانشگاه در زمینه تصدی شغل مورد نظر آموزش های خاص را به فراگیران می دهد. به همین خاطر کارفرماها می توانند به این مدرک اعتماد کنند. هدف حرفه آموزی در این دانشگاه، تسلط داشتن به شغل مورد نظر است.

 

* نظام صلاحیت حرفه ای آیا جایگاه خود را پیدا کرده است؟

هرچندکه این زمینه، زمان خاصی را طلب می کند ولی باتوجه به راغب بودن دست اندرکاران نظام آموزشی، تا حدودی به اهداف مورد نظر در نظام صلاحیت حرفه ای دست یافته ایم.

 

 

گفتگو از محمدحسین حسینی مطلب ـ خبرنگار ایونا در کهگیلویه و بویراحمد

انتهای پیام/

نـظـرات