کـد خبـر : 8865
تـاریخ انتـشـار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۹:۵۳ ق.ظ
نسـخه چاپـی

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش

ورود به مدرسه نیازمند چه شرایطی است؟

برخی از مربیان معتقدند که مهارت‌هایی نظیر توانایی شناخت رنگ‌ها، انگیزه و توانایی مرتب سازی اشیا و دانستن نام و نشانی خانه و مدرسه، از مصادیق آمادگی برای ورود به مدرسه است.

ورود به مدرسه نیازمند چه شرایطی است؟

به گزارش خبرگزاری ایونا، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت آزمایشگاه/Laboratory آمده است: مکان یا فضای مجهز به وسایل و مواد آزمایشگاهی ویژه‌ای که برای انجام برخی آزمایش‌های علمی از جمله آزمایش بر روی مواد شیمیایی ساخته می‎شود. برای مثال در آزمایشگاه برق، از تجهیزات، قطعات و ابزارهای برقی برای انجام آزمایش‌هایی بر روی سیستم‌های برقی استفاده می‎شود. آزمایشگاه‌ها را می‌توان در مدارس، دانشگاه‌ها، صنایع، تأسیسات دولتی، ارتشی و حتی بر روی کشتی‌ها و در بالگردها نیز راه‌اندازی کرد.

محلی برای آزمایش، محلی مجهز به وسایل لازم برای انجام تجارب علمی به‌وسیله متخصصان، دانشجویان یا دانش آموزان، لابراتوار، محل تجربه کردن، جای آزمایش، مورد آزمایش.

آزمایشگاه آموزشی/Educational Laboratory: نوعی آزمایشگاه مجهز به وسایل و تجهیزات لازم آزمایشگاهی برای انجام آزمایش‌های عملی دروس مختلف مانند فیزیک، شیمی، علوم تجربی، مکانیک، میکروب شناسی، روان‌شناسی و نظایر آن.

آزمایشگاه پژوهشی/Research Laboratory: نوعی آزمایشگاه دارای وسایل و تجهیزات لازم برای انجام پژوهش‌های عملی در زمینه‌های مختلف، مانند روان‌شناسی، داروسازی، میکرب شناسی، فلز و نظایر آن.

آزمایشگاه مرکزی/Central Laboratory: نوعی آزمایشگاه نسبتاً بزرگ و دارای انواع تجهیزات و مواد آزمایشگاهی متناسب با آن، که دانش‌آموزان چند مدرسه یا آموزشگاه می‌توانند بر اساس روش‌های علمی و برنامه‌ریزی‌های قبلی در آن‎جا به فعالیت‌ها‏ی علمی و پژوهشی بپردازند.

آزمایشگاه آموزشی – پژوهشی/Educational Research Laboratory: نوعی آزمایشگاه خاص و مجهز به وسایل و تجهیزات لازم آزمایشگاهی که به طور مشترک برای امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف علمی، مانند فیزیک، شیمی، علوم تجربی، روان‌شناسی، گیاه شناسی، میکرب شناسی و نظایر آن، استفاده می‎شود.

آمادگی[دوره/مرحله]/Preparation: دوره یک ساله آموزشی- تربیتی قبل از ورود به دبستان که به‌دلیل وجود مشکلات زبان آموزی در کلاس‌های اول دبستان، مردودی فراوان در اولین سال این دوره و ضرورت توجه به رشد ابعاد وجودی کودکان برای سازگاری بیشتر با محیط مدرسه، به‌ویژه درمناطق دوزبانه برای کودکان پنچ ساله برگزار می‎شود.

آماده بودن، استعداد، آراستگی، تدارک.

آمادگی برای مدرسه/Preparation for School: وضع کودکانی که با کسب حداقل اطلاعات، آموخته‌ها و توانمندی‌های اوّلیه، پس از ورود به کودکستان یا به روش‌های دیگری، آمادگی لازم را برای ورود به مدرسه پیدا می‌کنند.

برخی از مربیان معتقدند که مهارت‌هایی نظیر توانایی شناخت رنگ‌ها و اشکال اساسی، هماهنگی اوّلیه بین اعضای بدن، انگیزه و توانایی مرتب سازی اشیا و دانستن نام و نشانی خانه و مدرسه، از مصادیق آمادگی برای ورود به مدرسه است.

استعداد یا توانایی برای ورود به مدرسه.

آمادگی جسمانی/Fitness: میزان توانایی فرد برای فعالیت مؤثر و کارآمد و انجام کارهای ضروری و رفع نیازهای روزانه، با قدرت و چابکی، بدون احساس خستگی مفرط و داشتن انرژی ذخیره کافی برای پرداختن به تفریحات سالم در اوقات فراغت و رویارویی با اتفاقات غیر منتظره.

قدرت یا توانایی جسمی

آمادگی ذهنی/Mental Preparedness: سازگاری مقدماتی یا آمادگی لازم برای نوع خاصی از فعالیت یا تجربه کردن امور که معمولاً نتیجه نوعی از آموزش است و فرد را در حل مسایل زندگی کمک می‌کند.

انتهای پیام/
منبع: فارس

نـظـرات