کـد خبـر : 8097
تـاریخ انتـشـار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۶:۲۴ ق.ظ
نسـخه چاپـی

مولف کتاب پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر:

لازمه پیشگیری از اعتیاد ارتقای سطح آگاهی و مهارت است

مولف کتاب پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر گفت: لازمه پیشگیری از بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و رفتارهای پرخطر، ارتقای سطح آگاهی و مهارت است.

لازمه پیشگیری از اعتیاد ارتقای سطح آگاهی و مهارت است

به گزارش خبرگزاری ایونا، سعید راصد امروز در کارگاه آموزشی یک روزه “پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر” که در تالار فرهنگ و آموزش خانه معلم قم برگزار شد عنوان کرد: با توجه به جمعیت جوان در کشور، آموزش های پیشگیرانه باید از دوران کودکی و در مدارس آغاز شود تا خانواده و جامعه از بسیاری از آسیب ها مصون باشد.

وی تصریح کرد: مطابق با سند جامع پیشگیری از اعتیاد کشور که از سال ۹۰ تدوین شده است، سیاست‌های اصلی شامل مشارکت اجتماعی و تمرکز بر عوامل شناخته شده و به کارگیری برنامه های متناسب با دوره رشد روانی گروه هدف و به کارگیری برنامه های مرتبط با چند عامل آسیب پذیر است.

راصد اظهار داشت: تکیه بر دریافت نمره برتر در نظام آموزشی نمی تواند کارایی مناسبی در تربیت نسلی آگاه و فهیم داشته باشد چرا که حفظیات نقش چندانی در تربیت اجتماعی و اخلاقی فرزندان ندارد. تحصیل، تربیت، معرفت، شناخت و کسب مهارت در مقابله با آسیب ها در کنار بکدیگر می تواند در رشد و تعالی دانش آموز اثرگذار باشد.

این محقق و پژوهشگر بیان کرد: مشاورین تربیتی در مدارس نقش مهمی در آگاهی بخشی در مواجهه با آسیب ها دارند و می توانند با شیوه های نوین و کارآمد، مهارت های اجتماعی دانش آموزان را افزایش دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه نوجوانان در دوران و مقطعی به سر می برند که فراز و فرودهای زیادی در زمینه هیجانات خود تجربه می کنند، باید در جهت کنترل و تنظیم هیجانات گام های موثری برداشت.

راصد با اشاره به اصول شانزده گانه پیشگیری از اعتیاد تصریح کرد: توجه به عوامل خطرزا مانند رفتارهای انحرافی، توجه به پیشگیری از مصرف دخانیات و قلیان، توجه به نیازها و شرایط محلی، ویژگی های مخاطبان و افزایش و تقویت پیوندهای خانوادگی از جمله این اصول است. همچنین توجه به بهبود وضعیت درسی و موضوعات هیجانی و تحصیلی و توجه به افزایش کفایت اجتماعی و تحصیلی و تقویت مهارت معلمان در مدیریت کلاس، ارائه طولانی مدت برنامه و استفاده از تکنیک های یادگیری فعال و مشارکتی از دیگر اصول مهم در پیشگیری از اعتیاد است.

مولف کتاب پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پر خطر، عنوان کرد: مدارس نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد دارند. در این خصوص مدرسه می تواند محیط، روش ها و تجارب یادگیری مختلفی را فراهم سازد تا دانش آموزان خود را بهتر بشناسند و با دیگران تعامل برقرار نمایند. این دانش آموزان می توانند به ایجاد و حفظ الگوهای رفتاری سالم و عاری از مواد مبادرت ورزند همچنین برنامه درسی پیشگیری در ابعاد بزرگ تری می تواند دانش آموز را برای تبدیل شدن به شهروند مسئول آماده کند.

این کارگاه آموزشی همزمان با اولین روز از هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی که از ۲۲ تا ۲۷ آبان ماه نام گذاری شده است در قم در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

نـظـرات