کـد خبـر : 22687
تـاریخ انتـشـار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۲:۱۵ ب.ظ
نسـخه چاپـی

رییس سازمان تجاری سازی فناوری جهاددانشگاهی:

بسیاری از پایان‌نامه‌ها و کارهای پژوهشی ما کاربردی نیست

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی گفت: با وجود آمار بالای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور، متاسفانه بخش کمی از پژوهش‌های ما در قالب پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در راستای حل مشکلات جامعه است.

بسیاری از پایان‌نامه‌ها و کارهای پژوهشی ما کاربردی نیست

به گزارش خبرگزاری ایونا، محمدصادق بیرجندی با بیان اینکه اگر تولید علم را تولید مقاله و از این دست کارها بدانیم رتبه کشور در تولید علم رتبه مناسبی در دنیا است، اظهار کرد: اما نگاه دنیا به تولید علم اینگونه نیست و تولید علم مبتنی بر حل مشکلات و نیازهای جامعه مد نظر است که با این نگاه جایگاه مناسبی نداریم.

وی با بیان اینکه نیازهای پژوهشی و اولویت های کشور نیز به طور دقیق مشخص نیست، گفت: اگر چه وزارت علوم سایتی را راه اندازی کرده و اولویت های پژوهشی دستگاه ها در آن درج شده، اما باز هم الزامی به اینکه پژوهشگران موضوعات کارهای پژوهشی خود را بر اساس این نیازها انتخاب کنند، وجود ندارد.

بیجندی ادامه داد: دلیل این امر نیز نبود نگاه برنامه محور است که به آفتی جدی در حوزه علم و فناوری کشور تبدیل شده است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از پژوهشگران بر اساس انجام کارهای پژوهشی بر اساس نیاز جامعه، گفت: در اکثر کشورهای دنیا نیز حمایت از پژوهشگران بر این اساس است و اگر پژوهشی مشکلی از صنعت و یا جامعه حل کرد، مورد حمایت قرار می گیرد.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی به موضوع پژوهش های تکراری در جامعه هم اشاره کرد و گفت: این امر باعث هدررفت منابع کشور می شود. اشکال اساسی که داریم این است که در کشور ما “چرخ” زیاد اختراع می شود، در صورتی که افراد باید روی ساخت دیگر اجزا و تکمیل آن کار کنند.

بیجندی در ادامه اظهار کرد: مدیران ارشد و جامعه ما هنوز به این باور نرسیده اند که ” ما می توانیم” و تا زمانی که این اعتقاد ایجاد نشود و از پژوهشگران و فناوران داخلی حمایت صورت نگیرد، مشکلات مرتفع نخواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر هنوز دانشگاه های ما به این باور نرسیده اند که باید یک رکن اساسی در حل مشکلات جامعه باشند. دانشگاه های ما بیشتر اقتصادمحور بر پایه آموزش هستند، تا علم محور در راستای حل مشکلات جامعه. جهت گیری دانشگاه‌های ما باید به سمت رفع نیازهای جامعه باشد.

بیجندی با بیان اینکه قدم های خوبی در راستای رفع این مشکلات و اصلاح شیوه‌ها برداشته شده، گفت: متاسفانه همگرایی و هم افزایی بین دستگاه‌های ما کم است و چناچه این همگرایی بیشتر شود سرعت حرکت رفع مشکلات موجود بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

نـظـرات