کـد خبـر : 21538
تـاریخ انتـشـار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۴:۵۸ ب.ظ
نسـخه چاپـی

وزیر علوم خبر داد؛

بازنگری آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی/ عدم نهادیه شدن فرهنگ نقد

وزیر علوم از بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی در راستای ظرفیت امتیازدهی برای تحقیقات کاربردی داخلی مبتنی بر حل مشکلات و معضلات کشور خبر داد.

بازنگری آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی/ عدم نهادیه شدن فرهنگ نقد

به گزارش خبرگزاری ایونا، منصور غلامی، در دیدار با نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه، فرهنگ نقد در کشور نهادینه نشده است افزود: باید در برابر نقدهای منصفانه صبور باشیم، قول احسن را شنیده و تبعیت کنیم و تحمل خود را در مواجهه با نقدهای سازنده افزایش دهیم.

وی به رشد دانشگاه‌ها در یک مقطع زمانی اشاره کرد و گفت: در یک حرکت شتاب زده و در پاسخ به نیاز روزافزون ورود به دانشگاه، حدود ۱۹۰ مرکز مورد حمایت دولت در سطح کشور ایجاد شد.

وزیر علوم افزود: با توجه به مشکلات پیش آمده، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۴، طرح ساماندهی آموزش عالی به منظور جلوگیری از اتلاف منابع، مأموریت گرا کردن واحدها و عمق بخشیدن به مأموریت‌های آنان انجام می‌شود.

وی بر رفع معضلات کشور با تکیه بر دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تأکید کرد و گفت: تلاش می‌شود با بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی، ظرفیت امتیازدهی برای تحقیقات کاربردی داخلی را که مبتنی بر حل مشکلات و معضلات کشور انجام می شوند، افزایش دهیم.

غلامی بر لزوم هدایت دانشگاه‌ها به سمت درآمدزایی از محل انجام پژوهش تأکید کرد و گفت: در بودجه سال آینده وابستگی بودجه به نفت به حدود ۲۸ درصد رسیده است؛ این عدم وابستگی فشارهایی را به تمام دستگاه‌ها و همچنین دانشگاه‌ها وارد می‌کند.

وی ادامه داد: لذا دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر موظف هستند حداقل ۱۵ درصد بودجه خود را از محل درآمدهای اختصاصی و بویژه از محل انجام پروژه های تحقیقاتی و پژوهش های مختلف کسب کنند.

در این نشست همچنین نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور، درخواست‌ها و انتظارات خود از وزیر علوم مطرح کردند که می توان به عدم نظارت و جهت‌دهی ارائه مقالات دانشجویان مرتبط با نیازهای جامعه، تدوین قوانین و مقررات درخصوص پوشش دانشجویان، طراحی سایت جامع اشتراک‌گذاری تجربیات علمی استادان و تولیدات علمی دانشگاه‌ها، تربیت دانشجوی کارآفرین، لزوم ارتزاق دانشگاه‌ها از درآمدهای پژوهشی، به روزرسانی سرفصل دروس بخصوص در حوزه علوم انسانی و ارتقاء، روزآمدسازی و حفظ دانشگاه‌های مادر اشاره کرد.

انتهای پیام/

نـظـرات