کـد خبـر : 21271
تـاریخ انتـشـار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۴:۴۸ ب.ظ
نسـخه چاپـی

رییس دانشگاه تهران:

ابعاد بین المللی سازی دانشگاه ها در سطح ملی شناخته نشده است

رییس دانشگاه تهران با تاکید براینکه، تجربه این مدت نشان داده است که دانشگاه ها ضمن توجه به حساسیت ها سعی کرده اند از چارچوب خط قرمزهای نظام عبور نکنند، تاکید کرد: ابعاد بین المللی سازی دانشگاه ها در سطح ملی به شکل مناسب شناخته نشده است.

ابعاد بین المللی سازی دانشگاه ها در سطح ملی شناخته نشده است

به گزارش خبرگزاری ایونا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی روز دوشنبه در هشتمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا (س) در سخنانی با بیان اینکه کشورمان بالقوه به لحاظ علمی از وضعیت خوبی برخوردار است، افزود: ایران در حوزه پژوهش نشان داده که می تواند با دنیا به شکل مناسبی تعامل داشته باشد و افزایش مقالات مشترک بین محققان ایرانی و خارجی و انجام پروژه های مشترک و حضور دانشگاههای ایران در تراز بین المللی از جمله این نشانه ها است.
وی تاکید کرد: تجربه این مدت نشان می دهد که دانشگاه ها این حساسیت ها را خوب متوجه هستند و دقت می کنند که فعالیت های بین المللی سازی شان در چارچوب ها و خط قرمزهای نظام و انقلاب باشد و از آن عبور نکنند، بین المللی سازی نباید منجر به از بین رفتن خرده فرهنگ ها و زبان کشور شود بلکه اینها بایستی تقویت نیز شوند.
احمدآبادی در این نشست که با حضور منصور غلامی وزیر علوم، معاونان و مقاماتی از وزارت امور خارجه همراه بود، با بیان اینکه البته به غیر از یک سری نگرانی ها و حساسیت هایی که در فعالیت های بین المللی دانشگاه ها وجود دارد و در دانشگاه ها باید به آن پاسخ دهیم، بی توجهی به پیچیدگی های بین المللی سازی آموزش عالی را مسئله ای دانست که درعمل این بخش را با مشکل مواجه ساخته است.
وی گفت: خوشبختانه وزارت امور خارجه و سایر نهادها امروزه همکاری خیلی بهتری دارند اما به نظر می آید که ما نیازمند یک جهش بیشتر در برنامه ریزی و دستورالعمل هایی برای توسعه آموزش عالی به صورت بین المللی هستیم.
نیلی احمدآبادی همچنین با تاکید بر اینکه ما یک مقدار باید روی تعاریف از جمله اینکه تعریف دانشجوی بین المللی و عضو هیات علمی بین المللی، نیز کار کنیم افزود: یکی از شاخص هایی که در رده بندی بین المللی و ارتقای جایگاه دانشگاه ها خیلی موثر است تعداد دانشگاه ها و عضو هیات علمی خارجی است و آنچه ما در ایران به عنوان استاندارد خودمان تعریف کرده ایم با دنیا متفاوت است.
رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: ما نیازمند استاندارد ملی برای تعریف دانشجو و استاد بین المللی هستیم و این درحالی است که این تعریف در سایر کشورها از جمله آمریکا، استرالیا و ژاپن متفاوت است.
وی افزود: به عنوان مثال هر کسی که با ویزای دانشجویی در هر واحد آموزشی به ژاپن وارد شود به عنوان دانشجو تلقی می شود، در استرالیا نیز تقریبا همین است اما در آمریکا لزوم گرفتن مدرک به عنوان دانشجوی بین المللی شناخته نشده است و هر کسی که در سیستم آموزش عالی وارد شود و ویزای دانشجویی داشته باشد او را دانشجوی بین الملل می دانند، همچنین در خصوص عضو هیات علمی نیز هر کسی که در فعالیت های آموزشی و پژوهشی به مدت سه ماه با دانشگاه همکاری کند او را به عنوان یک عضو هیات علمی بین المللی می شناسند.

انتهای پیام/

نـظـرات