کـد خبـر : 21024
تـاریخ انتـشـار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۹:۰۹ ق.ظ
نسـخه چاپـی

با حضور دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی سراسر کشور؛

مناظره دانشجویی “عدم شناخت از بازار مهمترین شکست کسب و کارها در ایران”/ با کسب۴۶۳ امتیاز؛ گروه دانشجویی تعاون آذریابجان شرقی، برنده معرفی شد

در نخستین دوره مسابقات اشتغال و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی سراسر کشور با عنوان “عدم شناخت از بازار مهم ترین شکست کسب و کارها در ایران است”، گروه تعاون آذربایجان شرقی با کسب۴۶۳ امتیاز به عنوان برنده این دوره مسابقات معرفی شد.

مناظره دانشجویی “عدم شناخت از بازار مهمترین شکست کسب و کارها در ایران”/ با کسب۴۶۳ امتیاز؛ گروه دانشجویی تعاون آذریابجان شرقی، برنده معرفی شد

به گزارش خبرگزاری ایونا، اولین دوره مسابقات اشتغال و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی سراسر کشور که در هتل هما بندرعباس درحال برگزاری است، نخستین مناظره با عنوان عدم شناخت از بازار مهم ترین شکست کسب و کارها در ایران با دو گروه تعاون آذربایجان شرقی به عنوان موافق و همه دانا از استان همدان اولین مناظره نوبت صبح بود.

براساس این گزارش، در این مناظره حسن محمدپورصدیق، حسین سلامت، محمد پاشایی و هادی عمرانی اعضای گروه تعاون و سارا خدابنده، افسانه عزیزی، فائزه عبدالملکی اعضای همه دانا در گروه مخالف بودند.
حسین سلیم دانشجوی کارشناسی حرفه ای مدیریت تبلیغات تجاری آذریایجان شرقی از گروه تعاون( موافق) طی سخنانی، مهم ترین دلیل شکست کسب و کار در کشور را عدم 
شناخت صحیح از اوضاع دانست و اظهار کرد: به نظر بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران کسب و کار صرفا خرید و فروش کالا نیست در واقع هر خرید و فروشی به معنی کسب و کار تلقی نمی شود بلکه تبادل های تکراری در خرید و فروش باعث می شود که کسب و کار را شکل می دهد.
وی درخصوص دلایل شکست کسب و کار در ایران، افزود: طرح ایده ای که مصرف کنندگان رغبتی برای خرید آن ها ندارند یکی از دلایل عمده ای است که ۴۲ درصد شکست کسب وکارها را به این سمت می برد و به همین دلیل کالایی متناسب با نیاز مشتری ساخته نمی شود.

این دانشجوی مدیریت تبلیغات تجاری عدم اعتماد به نفس، اعتماد به نفس های کاذب و خودمحوری، عدم تمرکز، عدم شناخت کافی از رقبا، ضعف در چشم انداز، نداشتن تجربه و شراکت های نامناسب را از دیگر دلایل شکست کسب و کارها در کشور عنوان کرد.

سلیم در خصوص شناخت بازار به بررسی خلاءهای موجود در بازار اشاره کرد و افزود: بررسی فرست ها و تهدیدها در بازار، تبادل های تکراری، رصد رفتارمشتری و تغییرات حرکتی رقبا و درک صحیح استراتژی بازاریابی به عنوان مهم ترین عوامل فروش بازار به توسعه کسب و کار و شناخت از بازار کمک می کند.

وی در بخش دوم سخنان خود به عدم شناخت بازار نوکیا اشاره کرد و بیان داشت: این شرکت که سالها ۶۰ درصد بازار را در اختیار داشت اما امروز با شکست مواجه شده یا در همین کشور ما شرکت ارج و داروگر به علت اینکه به بازارهای جدید ورود پیدا نکردند و نیازهای مشتری ها را ندیدند با شکست مواجه شدند.

این دانشجو از تحریم به عنوان موهبت برای شرکت های داخلی یاد کرد که می توانستند از این فرصت استفاده کنند همین تنگ نظری ها در شناخت بازار مهم ترین عامل شکست کسب و کاربه شمار می رود.

در ادامه مناظره سارا خدابنده از دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر استان همدان به عنوان نخستین مخالف از گروه همه دانا، با اشاره به اینکه کسب و کار یکی از دلایل شکست بازار است نه دلیل اصلی، گفت: انگیزه مدرک گرایی از دانشگاه ها و میل به پشت میز نشینی جوانان باعث شده است که دنبال مهارت های شغلی خود نروند و بیکاری در کشور زیاد شود.
وی گرایش جوانان به شغل های آسان با درآمد بالا، اشتغال اتباع بیگانه، عدم تزریق به موقع وام های بانکی، نوسانات اقتصادی، اتخاذ برخی سیاست ها را از دیگر دلالی بیکاری در کشور برشمرد.

خدابنده تصریح کرد: کسب و کار یک مقوله جامع است و به دو دسته کسب و کار خرده و کلان تقسیم می شود، می توان گفت که فقدان مهارت یکی از اصلی ترین علل بیکاری جوانان است و مصرف گرایی جای خود را به فرهنگ کار و آموزش داده است.

وی در بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: شناخت صحیح از بازار از عوامل شکست بازار می باشد اما علت اصلی آن نمی تواند باشد زیرا بازار اگر به عنوان مهم ترین عامل شناخت باشد پس برخی مسائل مانند قیمت گذاری محصولات زیرساخت می رود مانند افزایش در قیمت تخم مرغ در بازار که به رانت اطلاعاتی برمی گردد.

دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر همدان تبلیغات موثر، به روز بودن محصولات موردنیاز، درک صحیح از فرآیند بازاریابی، شناخت روند بازار، مقایسه بازارها، کنترل عملکردبازار، شناسایی کانال های جدید برای فروش را از عوامل موثر شناخت بازار عنوان کرد و افزود: عدم شناخت فرصت های بازاریابی در راستای عدم شناخت بازار است و باهم نمی توانند هم راستا باشند.

در ادامه حسین سلامت از دانشگاه تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی به عنوان موافق گفت: این تفکر اشتباه است که فکر کنیم بعد از تولید یک محصول آن را با امتحان و آزمون می توانیم در بازار بفروشیم.
وی عنوان کرد: باید در تمامی مراحل تولید، به صورت مرتب در مورد بازار تولید ارتباط داشته و نظر مشتریان را در خصوص محصوب جویا شویم بنابراین پیش از شروع هر کسب و کاری باید با درنظر گرفتن نیازها و سلایق مشتریان، قبل از تولید محصول از فروش آن از سوی مشتریان اطمینان حاصل کنیم.

به گفته سلامت، پدر علم بازاریابی جهان در کتاب اصول بازاریابی خود از عوامل شکست کسب و کار در این کتاب سخن به میان آورده و گفته جهت تعیین بازار هدف باید بازار را به بخش های مختلف تقسیم کرد، همچنین بازار از خریداران مختلف و متفاوت تشکیل شده و از نظر خواسته، موقعیت جغرافیایی و نگرش به خرید باهم فرق دارد.
وی در بخش دوم سخنان خود و جمع بندی اظهاراتش بیان کرد: در شناخت بازار باید ابتدا مشتری را شناخت درواقع دنبال چه مشتری های بالقوه و بالفعل هستیم بهترین راه حل را می توانیم ارائه دهیم.

این دانشجو ابرازکرد: شناختن بازار هدف به این معنی است که می توان ارتباطات موثر و شفاف تری با مشتریان برقرار کرد و به سمت کسب و کاری رفت که مشتری پسند باشد.

وی بیان داشت: اگر قبل از تولید در مورد شناخت بازار تحقیقات عمده ای و کارهای کارشناسی انجام داده باشیم می توانیم با هزینه های کم محصولات موردپسند مشتری را تولید کنیم و در این زمینه نیز بسیاری از صاحبنظران براین مساله اشاره دارند

سلامت ادامه داد: به عنوان مثال مهناز امامدادی رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه ۱۵ بهمن ماه امسال مشکلات حوزه اشتغال را عدم شناخت کافی از بازار اعلام کردند و یا رایزن بازرگانی ایران در عمان ۲۲ دی سال جاری اعلام کردند که کشورهای اسلامی همسایه می توانند بزرگترین بازار سرمایه برای جمهوری اسلامی ایران باشند اما مشکل اصلی عدم شناخت ما از بازارهای یکدیگر است.

در ادامه این مناظره باب الحوائجی از دانشگاه علمی و کاربردی هلال احمر همدان نیز گفت: زمانی که تصمیم به تولید محصولی می گیریم این محصول را از ابعاد مختلف از جمله فرصت ها و تهدیدها مورد بررسی قرار می دهیم.
وی ابراز کرد: سیاست دولتمردان باعث ایجاد شوک به بازار می شود به عنوان مثال فردی که به فعالیت مرغداری مشغول است وقتی هیچ بیماری بازار را تهدید نمی کند، میزان ورود مرغ به بازار محاسبه شده اما به دلیل تحریم ها به یکباره مشکل ورود مواد اولیه از کشورهای خارجی و همچنین قیمت مواد اولیه بازار کشور با مشکل مواجه می شود و عملا سرمایه گذار داخلی ما ورشکسته می شود یا در بازار بورس و دلار نیز اتفاقات مشابهی ره می دهد.

خاطرنشان می شود، در پایان این مناظره هیات داوران متشکل از دکتر شوری، دکتر ملاحی و مهندس صفری به ریاست دلپسند به گروه موافق تعاون آذریابجان شرقی با کسب ۴۶۳ امتیاز به عنوان برنده این مسابقه رای مثبت دادند و گروه همدان دانا(مخالف) نیز ۳۵۳ امتیاز کسب کرد.

انتهای پیام/

نـظـرات