کـد خبـر : 20008
تـاریخ انتـشـار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۵:۲۸ ب.ظ
نسـخه چاپـی

معاون آموزشی وزیر علوم:

منفک بودن حوزه پزشکی از غیر پزشکی باید اصلاح شود

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: منفک بودن حوزه پزشکی از غیر پزشکی باید اصلاح شود در دنیای امروز رشته‌ها نمی‌توانند منفک از هم کار کنند. یکی از شاخص‌های دانشگاهی خوب دنیا جامع بودن آنهاست.

منفک بودن حوزه پزشکی از غیر پزشکی باید اصلاح شود

به گزارش خبرگزاری ایونا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه یاسوج با بیان اینکه مدیریت در دانشگاههای شهرستانها و استانهای با محرومیت بیشتر سخت تر از استانهای برخوردار است، افزود: وضعیت آموزش عالی کشور امروز افتخار آمیز است البته این مساله نافی مشکلاتی که با ان مواجهیم، نیست.

 

وی اظهارکرد: اوایل انقلاب در مجموع در کشور ۱۸۰هزار نفر جمعیت دانشجویی داشته ایم اما امروز بالغ بر چهارمیلیون و ۳۰۰هزار دانشجو در کشور وجود دارد. ۸۱هزار استاد فرهیخته در دانشگاههای کشور مشغول تدریس هستند.

 

معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: امروز تقریبا در تمام رشته‌های موجود دنیا مقاطع تحصیلی دایر در دانشگاههای کشور داریم و بیش از ۲۵۰۰ مرکز آموزش عالی در سطح کشور فعالیت دارند. در حوزه‌های بین رشته‌ای و جدید و نوآوری های علمی در دنیا پیشرفت قابل توجهی کرده ایم و با کشورهای موفق و پیشرو دنیا رقابت می‌کنیم.

 

شریعتی نیاسر تصریح کرد: در زمانی بعضا از حضور دختران و زنان به عرصه آموزش عالی تبری می جستند و مانع می شدند اما امروز در شرایطی هستیم که بالغ بر ۵۵ درصد جامعه دانشگاهی کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که این آمار در برخی رشته ها به ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌رسد.

 

وی ادامه داد: زبان اقتدار و قدرتمندی جوامع و کشورها دیگر سلاح نیست بلکه زبان علم و تکنولوژی، و توانایی برای تولید ثروت ناشی از علم و فناوری است و امروز در این جهت گام های رو به رشدی برداشته ایم.

 

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه نباید توفیقات مانع فکر کردن به چاشهای آموزش عالی شود، عنوان کرد: امروز در آموزش عالی مشکلاتی داریم که جز با خرد جمعی، مشارکت عمومی و توکل به خدا حل شدنی نیست.

 

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه امروز با توسعه بی رویه در آموزش عالی روبه رو هستیم، گفت: رشد کمی آموزش عالی یک خیر و برکت است اما زمانی این رشد معنا پیدا می کند که بتواند در خدمت جامعه باشد و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند. رشد بی رویه ممکن است در برخی حوزه ها زمینه اتلاف سرمایه، هدر رفت نیروها و بیکاری برخی افراد را فراهم کند.

 

وی تاکید کرد: ماموریت گرایی یکی از مسایلی است که در عرصه آموزش عالی مورد غفلت واقع شده است، نمی شود مراکز آموزش عالی در هر کجای کشور تصور کنند که باید در همه حوزه ها و مقاطع تحصیلی ورود کنند. ساماندهی یکی از کلید واژه هایی است که اعتلای آموزش عالی را رقم می زند.

 

وی بیان کرد: اگر چه تعداد قابل توجهی مراکز آموزش عالی در کشور داریم و به لحاظ سرانه از کشور چین نیز بیشتر است اما نقطه ضعف بخشی از این مراکز استاندارد نبودن است. چرا باید در هر گوشه و کناری و کوی و برزنی با وجود نداشتن توانایی ها یک واحد مستقل دانشگاهی داشته باشیم؟

 

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: بیش از حد نیاز جامعه در زمینه تحصیلات تکمیلی ورود پیدا کرده ایم قریب به ۲۵ درصد دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول هستند تحصیل علم به قیمت مفید بودن برای جامعه خوب است نه به قیمت جایگزینی بیکاری.

 

شریعتی نیاسر تصریح کرد: دو دانشگاه مهارتی علمی- کاربردی و فنی و حرفه ای کشور باید تقویت شوند چراکه بخشی از نیاز جامعه در گرو مهارت افزایی جوانان دانشگاهی ماست.

 

وی ادامه داد: دانشگاه یاسوج جوان است که رشد سریع و خوبی داشته است و جایگاه این دانشگاه در سطح بندی دانشگاههای کشور قابل قبول است که نشان از توان مدیریتی دوره های مختلف این دانشگاه، جهت گیری همراه با شرایط منطقه و استعدادهای منطقه بود.

 

معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته به بالغ بر ۷۰ رشته بین رشته‌ای در کشور مجوز داده ایم در حالی که جلوی ایجاد خیلی از رشته های که ظرفیت انها پر شده را گرفته ایم که نشان می دهد جهت گیری آموزش عالی به سمت نو آوری هاست.

 

شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه یاسوج  باید به اصلاح هرم هیئت علمی و جذب اساتید بیشتر و نسبت کارمند به استاد و نسبت دانشجو نسبت به هیئت علمی توجه داشته باشد. توجه به مزیت های منطقه ای و شاخص های آموزش ضرورت است.

 

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از زحمات دکتر محمود رضا رحیمی، رئیس سابق دانشگاه یاسوج تقدیر و دکتر احمد عریان بعنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.

 

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

نـظـرات