کـد خبـر : 19383
تـاریخ انتـشـار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۶:۳۰ ب.ظ
نسـخه چاپـی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد

برگزاری جشن سپاس مربی در هفته تربیت اسلامی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه ما به برنامه‌های استانی در هفته تربیت اسلامی، تجلیل و تکریم از مربیان متعهد و معاونان پرورشی است، گفت: برگزاری جشن “سپاس مربی” توسط تشکیلات فرزانگان و تقدیر از دست اندرکاران فعالیت های پرورشی در مدارس نیز توسط سازمان دانش آموزی در استان‌ها انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایونا، علیرضا کاظمی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته تربیت اسلامی و هشتم اسفندماه سالروز تاسیس امور تربیتی ترتیب داده شده بود با اشاره به جایگاه امور تربیتی گفت: دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و رشد شخصیت فراگیران در ابعاد مختلف، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و عترت و بسترسازی برای شکوفایی استعدادهای هنری و قرآنی دانش آموزان از مأموریت‌های معاونت پرورشی است.

 

وی افزود: جا دارد یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی بداریم و از همه تلاشگران این عرصه قدردانی کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بهترین سنت‌ها بعد از انقلاب، همین معاونت پرورشی است و باید گفت آموزش بدون پرورش راه به جایی نخواهد برد، اظهار کرد: جایگاه حوزه پرورشی و فرهنگی باید بیش از گذشته تقویت شود.

کاظمی با اشاره به فرایندهای سند تحول بنیادین که مبتنی بر رویکردهای تربیتی است گفت: دستیابی به مراتبی از حیات طیبه یعنی دستیابی به یک زندگی خوب دنیوی و سپس اخروی در سندتحول مورد تاکید قرار گرفته است. سند تحول معلمان را مربیان نظام تعلیم و تربیت می داند. بر همین مبنا شعار هفته امور تربیتی را ” تعلیم و تربیت تمام ساحتی، کیفیت و عدالت ” نامگذاری کردیم.

وی با بیان اینکه نگاه ما به برنامه های استانی در این هفته، تجلیل و تکریم از مربیان متعهد و معاونان پرورشی است گفت: برگزاری جشن “سپاس مربی” توسط تشکیلات فرزانگان و تقدیر از دست اندرکاران فعالیت های پرورشی در مدارس نیز توسط سازمان دانش آموزی در استان ها انجام می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: ضبط دو برنامه تلویزیونی درس هایی از قرآن با این موضوع، حضور در گلزار شهدا، سخنرانی مدیران کل پیش از خطبه های نماز جمعه، رونمایی و افتتاح برنامه های خاص حوزه فرهنگی نیز از دیگر برنامه های تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: فضا آرایی مناسب کلاس ها، اجرای سرود همگانی، دلنوشته های دانش آموزان خطاب به مربیان تربیتی، تقدیر یاور مربیان مدارس و بیان خاطرات توسط مربیان نیز برای این هفته تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه نگاه فاخر و متعالی مقام معظم رهبری به مسائل تربیتی و جایگاه رفیع آن در سند تحول بنیادین مأموریت‌های معاونت پرورشی را سنگین‌تر می‌کند، گفت: روح تربیت را چگونه می‌توان جاری و ساری کرد؟ گام اول و مهمترین کار گفتمان سازی جایگاه، سیاست ها و برنامه هاست. گام دوم و گام سوم نیز برنامه ریزی و برنامه سازی در این حوزه است. هیات های اندیشه ورز در تشکل‌های زیرمجموعه برای تبدیل رویکردها به برنامه ها تشکیل شده است و در نهایت نیز نهادینه سازی برنامه‌ها مدنظر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چند سیاست راهبردی مهم داریم که اولین آنها ترویج نماز و تعمیق ارزش هاو باورها در حوزه عترت است، گفت: توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و توسعه و ترویج اندیشه‌های امام و رهبری، ارتقای تربیت عقلانی و رشد و بینش دینی و سیاسی، تدوین نظام جامع مشاوره، ایجاد بستر رشد شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری تمرکز بر مسابقات منطقه ای از دیگر سیاست ها و راهبردهای ماست.

به گفته وی، ما باید بار سنگین مدیران تربیتی در مدارس را کم کنیم تا بتوانند برنامه های اثربخش مبتنی بر اقتضائات منطقه‌ای را به اجرا در آورند.

به گفته وی، برنامه ریزی برای ایجاد روحیه نشاط و امید در بین دانش آموزان نیز از مهمترین استراتژی های ماست گفت: در حال تدوین برنامه هایی هستیم و از سال ۹۷ اجرایی شان می‌کنیم. آموزش و پرورش زمینه ایجاد نشاط را با حذف آزمون هایی که آموزش زدگی را ایجاد کرده بود فراهم کرده است.

کاظمی افزود: نیاز به فضایی داریم که دانش آموزان با فراغ بال بر امور تربیتی متمرکز شوند. بهره وری در منابع مالی، امکانات و تجهیزات از دیگر برنامه های ماست و در همین راستا کمیته ای تشکیل شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت احیای صبحگاه مدارس و کیفیت بخشی برنامه های صبحگاه گفت: طرح مصباح الهدی، امام شناسی، توسعه کمی و کیفی برگزاری نماز جماعت در مدارس، اجرای طرح آموزش عملی نماز، برگزاری جشن های تکلیف با کیفیت و ساده و کم هزینه، طرح پیوند مسجد با مدرسه، توسعه و ترویج اجرای طرح مبین، تقویت ۷۰۰ دارالقرآن سطح کشور، پرورش استعدادهای قرآنی، توسعه اردوهای زیارت اولی از جمله برنامه های ما در حوزه قرآن عترت و نماز است. اکنون ۲۰۳۶ مدرسه قرآنی در کشور داریم.

 

کاظمی تمرکز بر تقویت کتابخانه های کلاسی و کانون های فرهنگی تربیتی، برگزاری جنگ های شادی و احیای سرودهای همگانی، توسعه و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، ارتقای سواد رسانه ای و توسعه فعالیت های کمی و کیفی اردویی را از برنامه های مدنظر و جاری حوزه فرهنگی دانست و گفت: برگزاری آزمون سلامت روان در بین دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم و تدوین نقشه خطر پذیری آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان و ساماندهی هدایت تحصیلی و تقویت هسته های مشاوره، تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره از برنامه های حوزه مشاوره است و از سال ۱۳۹۷، تمام دانش آموزان صاحب پرونده های الکترونیکی مشاوره خواهند شد.

 

وی به تولید محتوا برای مربیان و توانبخشی آنها و برگزاری دوره های ضمن خدمت اشاره کرد و ضمن مرور توفیقات این معاونت گفت: پنج میلیون نفر والدین، معلمان و دانش آموزان در پرسش مهر رئیس جمهور شرکت کردند که نسبت به سال گذشته رشد دارد.

 

وی افزود:۴۰۰۰ جلد کتاب برای مناطق زلزله زده ارسال شده است. ارتقای امنیت اردوهای کشوری، ساماندهی اردوهای دانش آموزان، ایجاد سامانه پذیرش اردویی، برگزاری دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر روز اردو در ۱۰۰ روز اخیر، برگزاری بیستمین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی با مشارکت ۹ میلیون نفر نیز از اقدامات انجام شده تا کنون است.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی در سال تحصیلی جاری همانطور که برنامه ریزی شده انجام می‌شود، اما برای سال آینده تعدیل و کاهش مسابقات و کیفی بخشی آنها در دستور کار خواهد بود.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره ایجاد شبکه اجتماعی شاد اظهار کرد: این طرح در دوره قبل مطرح شده بود ولی اجرا نشد ولی به هرحال اهداف خوبی داشت و امروز شبکه تعاملی سینا را با همین نگاه داریم که راه اندازی شده است.

 

کاظمی افزود: توسعه کمی و کیفی فعالیت های سازمان های دانش آموزی را دنبال خواهیم کرد و نیازمند تنوع فعالیت های دانش آموزی تشکل ها در مدارس هستیم.

 

وی در پاسخ به ایسنا، درباره جزئیات تهیه نقشه خطرپذیری آسیب های اجتماعی گفت: تهیه این نقشه از بهترین کارهاست که وضعیت رفتارهای پرخطر و آسیب هایی که در یک مدرسه وجود دارد را می‌سنجد. بر این اساس می‌توان نگاهی استانی داشت که به عنوان مثال میزان خشونت پذیری کدام استان بیشتر است و….

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای پیشگیری از آسیب ها دو کار انجام می‌دهیم، یکی پیشگیری و دیگری درمان است. پیشگیری در حوزه معاونت تربیت بدنی دنبال می شود که برنامه هایی در قالب طرح نماد دارند و ما نیز داده ها و اطلاعات خوبی می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم. به عنوان نمونه چندی پیش در استان خراسان رضوی در منطقه ای کلینیک کنترل خشم را راه اندازی کردیم. اکنون هم بحث برنامه ریزی ایجاد تیم های مداخله در درمان و فوریت های اجتماعی را در دست انجام داریم.

 

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

نـظـرات