کـد خبـر : 13699
تـاریخ انتـشـار : ۰۹ دی ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۱:۵۰ ق.ظ
نسـخه چاپـی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

آموزش و پرورش چانه‌زنی لازم برای بودجه ۹۷ را نداشته است/ برخی مدیران فعلی پویایی کافی ندارند

عباسی گفت: آموزش و پرورش در بودجه ۹۷ چانه‌زنی لازم را نداشته است و با مشکلاتی مواجه می‌شود.

آموزش و پرورش چانه‌زنی لازم برای بودجه ۹۷ را نداشته است/ برخی مدیران فعلی پویایی کافی ندارند

به گزارش خبرگزاری ایونا، اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد وضع بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۷ اظهار کرد: یکی از مسائلی که برای سال ۹۷ در لایحه بودجه مطرح شده استانی کردن بودجه آموزش و پرورش بود که این امر چندان مناسب به نظر نمی‌رسد چرا که تاکنون با وجود ملی بودن اعتبارات ۴ هزار میلیارد تومان معوقه وجود دارد و استانی شدن باعث شده تا شرایط بدتر شود و حتی تأخیر در پرداخت‌ها به تفکیک استان‌ها محتمل است.

وی تصریح کرد: مسئله بعدی در بودجه آموزش و پرورش معوقات آن است به عنوان مثال مدت‌ها است حقوق ناچیز معلمان حق التدریس پرداخت نشده همچنین تکلیفی برای اضافه‌کاری کارکنان ستادی و تعیین وضع معلمان حق‌التدریس نداریم.

عباسی افزود: تملک دارایی در بودجه امسال نه تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش مواجه بوده علاوه بر آن با توجه به اینکه در کشور مدارس کپری و نیازمند تجهیز و بازسازی داریم، اما بودجه لازم با آن اختصاص پیدا نکرده است.

مشکل در پرداخت حقوق فرهنگیان از سال آینده
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید آموزش و پرورش به کمک کمیسیون تلفیق این مسائل را برطرف کنند در غیر این صورت در پرداخت حقوق، سرانه دانش آموزی و تجهیز مدارس با مشکل مواجه می‌شویم و بودجه فعلی فقط صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

وی در مورد اینکه منشأ مشکل بودجه‌ریزی امسال به چه عواملی بستگی داشته اظهار کرد: بخشی از این مشکل به آموزش و پرورش بر می‌گردد که باید چانه‌زنی بیشتری برای بودجه انجام می‌داد و بخش دیگر مربوط به سازمان برنامه و بودجه بوده است در واقع نباید در نگاه کلان بودجه آموزش و پرورش را به عنوان یک مسئله روزمره نگاه کرد و باید نگاهی واقع‌بینانه به آن داشته باشیم.

عباسی تصریح کرد: باید ببینیم سال آینده نیاز به جذب معلم چقدر است همچنین باید تعداد بازنشستگان برای سال آتی مشخص شود و تأمین اعتبار برای پاداش و پایان خدمت آن‌ها را در نظر بگیریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: نادیده گرفتن این موارد باعث شده که طی این سال‌ها آموزش و پرورش با معوقاتی مواجه باشد که اگر ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم میزان بین ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که از جمله علل این مشکلات می‌توان به نداشتن تحرک و پویایی برخی از مدیران آموزش و پرورش اشاره کرد.

برخی مدیران آموزش و پرورش به دلیل نگاه سیاسی تغییر نمی‌کنند
وی تصریح کرد: برخی از مدیران آموزش و پرورش بنا بر دلایلی تغییر نمی‌کنند و با نگاه سیاسی با این مسئله برخورد می‌شود در حالی که نباید چنین نگاهی در آموزش و پرورش وجود داشته باشد چرا که نشاط لازم در این نهاد تعلیم و تربیت را از بین می‌برد.

عباسی یادآور شد: انتظار می‌رود وزیر آموزش و پرورش این مسائل را ساماندهی کند علاوه بر آن برنامه‌ریزی لازم برای تأمین نیروی انسانی انجام شود تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید روند تأمین نیرو روشن شده و کلاس‌ها بدون معلم نمانند.

انتهای پیام/

نـظـرات