کـد خبـر : 13674
تـاریخ انتـشـار : ۰۹ دی ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۱:۱۵ ق.ظ
نسـخه چاپـی

یکی از کارآفرینان برتر استان قم در گفتگوی اختصاصی با ایونا:

انتخاب رشته درست، دروازه موفقیت/ مهارت همراه با تحصیلات دانشگاهی ارزش دوچندان می یابد

حیدر کاوری زاده بر لزوم افزایش مهارت آموزی در جامعه به همراه نگاه درست به انتخاب رشته در دانشگاه به منظور رفع خلاهای مرتبط به توسعه کشور و همچنین اشتغال تاکید کرد.

انتخاب رشته درست، دروازه موفقیت/ مهارت همراه با تحصیلات دانشگاهی ارزش دوچندان می یابد

به گزارش خبرگزاری ایونا از قم، حیدرکاوری زاده از کارآفرینان برتر استان قم و از دانشجویان دانشگاه استانداری است که در سالهای اخیر با ایجاد اشتغال مولد و همچنین توان افزایی استان در یکی از رشته های مرتبط به خودرو سازی(اگزوز) سازی و کارآفرینی و اختراع و بومی سازی و نوآوری در فرایند تولید اگزوز خودرو به عنوان یکی از کآرآفرینان برتر استان معرفی شده است. خبرنگار ما در قم در خصوص اهمیت مهارت آموزی در دنیای امروز، وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی و نقش این دانشگاه در فرایند توسعه مهارت در کشور و… با این کارآفرین برتر استان قم گفتگو کرده است که مشروح آن را در ادامه ملاحظه می کنید.

 

کارآفرینی با اگزوز

مجموعه ای که من مسئولیتش را دارم یک مجموعه تولید لوله جات اگزوزهای خودروهای سبک و نیمه سنگین است که در ایران از جمله مجموعه های بزرگ و مجهز لوله جات اگزوز به شمار می رود؛ ۸۰ درصد تجهیزات و دستگاه هایی که ما استفاده می کنیم شامل دستگاه هایی است که خودمان در این مجموعه تولید کرده ایم و با وجود اینکه نصف قیمت دستگاه های خارجی است ولی بدون هیچ مشکلی و با راندمان بالا فعالیت می کند؛ این قطعا در قم تولید و ساخته شده است و در حد برندهای وارداتی عملکرد دارد که واقعا به این کار می بالیم.

 

فرزند قم، علاقه مند به مدیریت

متولد ۱۳۵۹ در قم و همینک نیز در این شهر ساکن هستم. تحصیلات دانشگاهی را ازسال ۹۳ آغاز کردم ولی قبل ازآن دوره های زیادی در حوزه های مدیریتی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به شکل خصوصی گذراندم دوره مدیریت و حسابداری دردانشگاه تهران و سمینارهایی که در تهران و دانشگاه تهران برگزار می شد را به جهت آشنایی هرچه بیشتر با عرصه های بیزینس گذراندم.

در حوزه مدیریت و فروش و بازاریابی دوره های تخصصی و خصوصی پیش از دانشگاه را گذراندم ولی با توجه به نیازی که در کار خودم دیدم و از آنجا که مشاهده کردم همه جامعه ما به سمت مدرک گرایی رفته است و هرجاکه می رویم سخن از مدرک افراد است سعی کردم در کنار اخذ مدرک، رشته ای را انتخاب کنم که در کارم نیز تاثیرگذار باشد.

 

نسبت بین مدرک و مهارت

خلایی در این حوزه مشاهده کرد و دیدم که شاید مدرک مهم باشد ولی اگر قرار است مدرکی هم داشته باشم باید مدرکی باشد که بتواند نیازهای علمی من را نیز نسبت به شغلم تامین کند؛ یعنی علم من را نسبت به شغلم به روز کند؛ از بین دانشگاه آزاد و پیام نور و علمی کاربردی دانشگاه جامع علمی کاربردی را انتخاب کردم چون از نظر ساعت حضور در کلاس ها ایدئال بود و برای ما که شاغل هستیم بهترین زمان برای تحصیل است. از دیگر سوی بستر بسیار خوبی برای منی که علاقه داشتم با گروه های شغلی مختلف آشنا شوم نیز وجود داشت زیرا بسیاری از همکلاسی‎های من، کارمند و فعال اقتصادی و اداری بودند.

 

تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی استانداری

در همین راستا در رشته مدیریت امور اداری در دانشگاه علمی کاربردی استانداری تحصیل کردم که ۹۰ درصد محصلین آن رشته نیز کارمند بودند؛ به طور کلی سعی کردم که از مطالب دروس استفاده کنم و یک سری دروس پایه مثل انبارداری و اخلاق حرفه ای و مدیریت کنترل پروژه و و دروس تخصصی را گذراندم که کمک بسیاری به تکمیل دانشته های من نسبت به کارتخصصی خودم داشت.

 

آینده شغلی کارآفرینان

خوشبختانه در این مدت مجموعه ای تولیدی را ایجاد کرده ام که با همکاری همکاران خوب خود در فضای بانشاط با تکیه به دانش فنی بومی و تلاش در جهت ارتقای مستمر این دانش فعالیت می کنیم و مطمن هستم که با این روند موفقیت های بیشتری نیز بدست خواهیم آورد؛ وقتی کاری با اصول درست همراه باشد قطعا در ادامه روند خود با مطالعه بیشتر و تحقیق و نوآوری بیشتر می تواند زمینه موفقیت های بیشتری را نیز بدست بیاورد.

 

کارآفرینی، انتخاب هوشمندانه

وقتی در دانشگاه با کارمندانی مواجه می شوم که در حال بازنشستگی هستند و تغییر رویکرد آنها را نسبت به بازنشستگان گذشته می بینم به آینده امیدوار می شوم زیرا آنها امروز متوجه شده اند که پس از بازنشستگی نباید به سراغ یک کار خصوصی حقوق بگیرانه بروند بلکه باید با حضور در بخش تولید و مهارتی و کارآفرینی با خلاقیت خود و با سرمایه سنواتی خود و همچنین تجربه ای که دارند فعالیت های جدیدی را آغاز کنند که هم اشتغالزا است و هم هیجان بخش است و هم می تواند زندگی آنها را وارد یک فاز متنوع و جدی تر کند.

 

مدرک و مهارت، مکمل یا رقیب

به نظر من مدرک و مهارت گرایی مکمل هم هستند؛ به این نحو که ممکن است که یک فردی استادکار ماهری در زمینه ترمزی باشد، ولی وقتی که امروزه سیستم های پیچیده ترمزی با ماشین های به روز به بازار می آید این فرد که در کار خود در شهر، بهترین بود امروز به یک ترمزی کم مشتری مبدل خواهد شد زیرا اگر این رشته را در یک دانشگاه علمی کاربردی می گذارند و با سیستم های پیچیده امروزی آشنا می شد می توانست با سرمایه تجربی خود و علمی که آموخته همچنان در کار خود پابرجا بماند؛ یعنی این مدرک با انتخاب رشته درست می تواند به او کمک کند که در کار خود نیز موفق باشد.

 

انتخاب رشته درست، دروازه موفقیت است

علم و کار مکمل هم هستند؛ مثلا امروزه در یک کارشناس ارشد برای حضور در یک شرکت فنی نمی تواند خود را از یک کارگر ساده که فن کار با دستگاه ها را می داند، برتر بداند زیرا در این حوزه شغلی نیاز به رشته ای بوده که بتواند این زمینه شغلی را به خوبی پوشش دهد؛ یعنی اگر وی یک کاردانی ساده نیز داشت می توانست به مراتب موفقتر باشد تا اینکه در رشته ای کارشناسی ارشد داشته باشد که زمینه کاری ندارد.

استادکار با مدرک می تواند بسیار موفقتر از کسی باشد که مدرک متناسب با حرفه خود را ندارد. مدرک با توجه به سیستم اشتغال در حوزه اداری همیشه جایگاه خود را دارد ولی برای حضور فعال و موثر در جامعه نیازمند مهارت همراه با علم آموزی هستیم؛ به نظر من دریک سری از مشاغل مهارت مطرح خواهد شد ولی در حال حاضر در اموری مثل کارمندی مدرک نیز محور است.

 

وظیفه دستگاه ها برای توسعه مهارت افزایی در جامعه

امروزه در جامعه ای زندگی می کنیم که باید برای توسعه خود تلاش بیشتری کنیم؛ باید محیط های فکری و ذهنی و کاری را تغییر دهیم و باید در عرصه های نو ورود کنیم تا بتوانیم ضمن کارافرینی و اشتغالزایی نیازهای کشور را نیز برطرف کنیم.

باید نهادهایی مثل صداوسیما و رسانه ها و مراکز علمی و اجرایی کشور توجه بیشتری به کارآفرینان داشته باشند ونمونه های موفق را در کشور معرفی کنند؛ باید راه های موفقیت آنها را بیان کنند و مسیری را که این افراد برای موفقیت طی کرده اند را نیز ارایه دهند.

 

همه فرایندها و نکات ریز مدیریت کسب و کار تبیین شود

باید دانشجویان را با حضور در مراکز کارآفرینی به این حوزه علاقه مند کرد و آنها را با بدیهیات و اصول کار تجاری و فنی آشنا کرد تا در آینده اگر خواستند در چنین مراکزی حضور یابند، از صفر کار را شروع نکنند؛ اگر در کنار دروس تئوریک، دانشجویان در این محیط ها حاضر شوند می توانند در آینده موفقتر باشند.

 

دانشگاه علمی کاربردی زمینه خوبی را در کشور ایجاد کرده است

دانشگاه علمی کاربردی زمینه مناسبی را برای گسترش مهارت در ضمن کسب مدرک دانشگاهی ایجاد کرده است ولی این روند باید مورد حمایت واقع شود؛ باید مسیری که یک کارآفرین برای موفق شدن پیش می گیرد برای مردم و کارآفرینان دیگر تبیین شود تا اشتباهات افرادی که نمی توانند یک استارتاپ را تا یک سال نیز ادامه دهند تکرار نکنند؛ آغاز کار کارآفرینی ممکن است آسان باشد ولی ادامه آن بسیار مشکل است؛ ولی این روند یک سری نکات ریز را می طلبد که باید در این مسیر از کارآفرینان موفق کمک گرفت.

 

اوایل کارآفرینی ولخرجی نکنید/ زمین خریدن کارآفرین را زمین می زند

بسیاری از شکست های کارافرینان به این دلیل است که در اوایل سودآوری شرکت، اقدام به تغییر شکل زندگی و مخارج خود می کنند یعنی کارآفرین با اولین سرمایه حاصله ماشین خود را با یک ماشین مدل بالا معاوضه می کند و یا با وام کارآفرینی اقدام به خرید زمینه می کند که این تفکر، یک تفکر اشتباه و قدیمی است که مثلا، زمین می تواند پشتوانه کارآفرینی باشد در حالی که همین زمین باعث زمین خوردن کارآفرین می شود؛ به همین دلیل است که ۸۰درصد استارتاپ ها دوام نمی آورند زیر همین یک اشتباه ساده را انجام می دهند و به جای توسعه فازها و یک زندگی ساده در سالهای اولیه کار، به شدت با مشکل مواجه می شوند.

 

گفتگو از محمدحسین رضایی ـ خبرنگار ایونا در قم

انتهای پیام/

نـظـرات