کـد خبـر : 13535
تـاریخ انتـشـار : ۰۷ دی ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۰:۰۶ ق.ظ
نسـخه چاپـی

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور:

۴۰ درصد مهارت‌آموزان مراکز فنی و حرفه‌ای تحصیلکرده‌های دانشگاهی هستند

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور گفت: ۴۰ درصد ظرفیت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور را تحصیلکرده‌های دانشگاهی به خود اختصاص داده‌اند.

۴۰ درصد مهارت‌آموزان مراکز فنی و حرفه‌ای تحصیلکرده‌های دانشگاهی هستند

به گزارش خبرگزاری ایونا، سلیمان پاک‌سرشت چهارشنبه شب در سفر به استان کردستان و در برنامه زنده تلویزیونی گفتمان از سیمای مرکز کردستان، ابراز امیدواری کرد؛ سفر وزیر کار به استان کردستان منشا خیر و برکت باشد و بتوانیم مسائل و مشکلاتی که در استان وجود دارد حل شود.

وی با بیان اینکه رسالت سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه آموزش‌های مهارتی است، گفت: در بسیاری از کشورها خیلی قبل به این باور رسیده‌اند که ارائه آموزش‌های مهارتی برای ارتقای بهره‌وری یک نیاز ضروری است.

پاک‌سرشت خاطرنشان کرد: این سازمان در سال ۵۹ با ادغام سه دستگاه کوچکتر تشکیل می‌شود و اولین ماموریت آن تربیت نیروی کار ماهر است.

وی اضافه کرد: این سازمان باید با آموزش‌های مختلف نیروی توانمند و کارا را برای جامعه تربیت کند و در بخش‌های مختلف قرار دهد.

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور با بیان اینکه این سازمان در این فرایند از آغاز تاکنون دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته است، گفت: ارائه آموزش‌های مهارتی با دارابودن استانداردهای قابل قبول از وظایف مهم این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه امروز مهارت‌آموزی در جهان به صورت یک پکیج درآمده است، اضافه کرد: امروز باید در برخی مهارت‌ها به مسائل زیست‌محیطی توجه شود.

پاک‌سرشت تصریح کرد: الان ۴۰ درصد از ظرفیت مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای را افرادی گرفته‌اند که تحصیلات آکادمیک دارند ولی نیاز به آموزش برای توانمندی دارند.

وی پایین بودن سرانه درآمد و بالابودن آمار بیکاران را از مشکلات کردستان دانست و گفت: برنامه فنی و حرفه‌ای برای کاهش آمار بیکاری در استان کردستان در دنیای امروز کاملا مشخص شده که توسعه کاری سخت و دشوار است و صرف داشتن منابع مالی نمی‌توان توسعه را تحقق بخشد.

به گفته وی، اگر جمعیت بیکار را براساس مدرک تحصیلی ارزیابی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که افرادی که سطح سواد بالاتری دارند آمار بالاتری به لحاظ نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که در یک مقطع بدون توجه به مشکلاتی که در آینده ایجاد می‌شود با آمار بالایی مراکز دانشگاهی مواجه شدیم.

وی گفت: دانشگاه‌ها به دلیل نبود منابع مالی کافی به سمت آموزش‌های نظری رفته‌ است و همین امر و عدم ارائه آموزش‌های مهارتی موجب غیرماهر بودن قشر تحصیلکرده در کشور شده است.

وی اضافه کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها نیز باید به سمت کارهایی برویم که ثروت‌آفرینی به دنبال داشته باشد وگرنه صرف انجام اقداماتی معمولی خروجی چندانی نخواهد داشت.

پاک‌سرشت گفت: اداره کل فنی و حرفه‌ای کردستان در برنامه‌هایی که به صورت ملی تدوین و اجرا می‌شود جزو ۵ استان اول کشور است.

وی به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه گردشگری گریزی زد و اذعان داشت: دولت در قالب اجرای طرح تکاپو با توجه به ظرفیت هر منطقه بحث ایجاد اشتغال را دنبال می‌کند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بر همین اساس با توجه به ظرفیت‌سنجی برای هر منطقه رسته‌های اشتغال تعریف شده و بحث سرمایه‌گذاری در همین موضوع و رسته دنبال می‌شود.

وی گفت: نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای ابلاغ شده است که این نظام به نظر من می‌تواند نقش مهمی در توسعه و ارتقای آموزش‌های مهارتی داشته باشد.

به گفته وی، یکی از مشکلات این حوزه این است که بسیاری از دستگاه‌ها که متولی اصلی آموزش‌های مهارتی نیستند در این مسیر ورود پیدا کرده که باید ساز و کاری ایجاد شود تا هماهنگی بین این دستگاه‌ها ایجاد کند.

پاک‌سرشت گفت: اگر دنبال توسعه آموزش‌های مهارتی هستیم باید با توجه به نیاز و ظرفیت‌های استان‌های مختلف نسخه‌های اصولی برای این کار پیچیده شود تا شاهد خروجی مناسب در این حوزه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: وزیر کار به بنده تاکید کرده است، در زمینه خدمت‌رسانی مناطق کردنشین، محروم و غرب ایران را به صورت ویژه مد نظر قرار دهم.

وی با بیان اینکه توسعه به صورت متوازان موجب توسعه پایدار می‌شود، گفت: تا زمانی که توسعه در تمام مناطق به صورت همزمان انجام نشود نمی‌توانیم ادعا کنیم که به توسعه رسیده‌ایم.

وی در ادامه با ابراز تاسف از پایین‌بودن نرخ مشارکت بانوان در عرصه اقتصاد، افزود: باید با توسعه مشاغل خانگی بستر ارتقای مشارکت بانوان را در بخش اقتصادی فراهم سازیم.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، یکی از بایسته‌های مهم در این راستا ارائه آموزش‌های مهارتی به بانوان است که فنی و حرفه‌ای برنامه‌های گسترده‌ای در این حوزه دارد.

وی از برنامه‌ریزی گسترده برای ارائه آموزش‌های مهارتی به معلولین هم خبر داد و گفت: این برنامه‌ها با هدف توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر انجام می‌شود.

پاک‌سرشت به نحوه حمایت از آموزشگاه‌های آزاد نیز گریزی زد و اظهار کرد: آموزشگاه‌های آزاد باید دارای انعطاف باشند تا بتوانند با توجه به نیازهای روز جامعه خود را انطباق دهند.

انتهای پیام/

نـظـرات