کـد خبـر : 13479
تـاریخ انتـشـار : ۰۶ دی ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۹:۲۹ ب.ظ
نسـخه چاپـی

در وركشاپ روش های نوین كارآفرینی در استرالیا مطرح شد؛

نباید بچه ها در مدرسه کارآفرین شوند/ در مدارس استرالیا تنها ایده پردازی کودکان اهمیت دارد

جوانترین عضو هیئت علمی دانشگاه لاتروب استرالیا، می گوید: نباید بچه ها در مدرسه کارآفرین شوند همین که بتوان ذهن خود را تطبیق دهد با شرایط حاکم کارآفرینی کافی است. ما در مدارس باید یاد بگیریم چگونه محقق خوبی باشیم.

نباید بچه ها در مدرسه کارآفرین شوند/ در مدارس استرالیا تنها ایده پردازی کودکان اهمیت دارد

به گزارش خبرگزاری ایونا، دکتر سید محمد صادق خاکسار جوانترین عضو هیئت علمی دانشگاه لاتروب استرالیا و برنامه ریز، طراح و مجری دروس مجازی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه لاتروب، سه شنبه با حضور در زاهدان ورکشاپ روشهای نوین کارآفرینی در استرالیا را با همكاری دانشگاه جامع علمی-كاربردی استان در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان برگزار کرد.

 

خاکسار در خصوص کارآفرینی بیان داشت: کارآفرینی امری آموزش پذیر، تقویت پذیر و پرورش پذیر است. افزایش آموزش کارآفرینی باعث ترقی شاخص های فرهنگ کارآفرینی و در نتیجه رشد و تعالی کارآفرینی و نهادینه شدن فرهنگ آن می شود و از سوی دیگر با رشد فرهنگ کارآفرینی سطح آموزش آن نیز تغییر یافته و این تعامل سبب رشد و توسعه اقتصادی می شود.

 

وی با بیان اینکه آموزش اثر بخش کارآفرینی مستلزم فراهم آوردن امکانات مختلفی از جمله روش های تدریس است، خاطر نشان كرد: جهت تغییر در روش های تدریس می توان از شیوه های سخنرانی، بحث گروهی، حل مسئله، مصاحبه با یک کارآفرین، تدوین طرح کسب و کار، آموزشهای دیداری، مورد کاوی، اجرای نمایشنامه ها و مسابقات، مدل ایفای نقش، شبیه سازی، آموزش خلاقیت و تمرین آن در کلاس، استفاده از روش طوفان فکری، بازدیدهای علمی از مراکز اقتصادی و تجاری دانشکده های اقتصاد و مراکز رشد، دادن تمرین های خارج از کلاس شامل خواندن کتاب، ژورنال و مقالات جدید و ارائه کلاسی آنها، ایجاد و بلاگ و بررسی نظرات دانش پژوه ها، استفاده نمود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه لاتروب با اشاره به اینکه باید تهدیدها را به چشم فرصت نگاه کرد، تاکید کرد: به اقتصاد بعد از تحریم نگاه بیاندازید فرصت این است که یک لوح سفید را برای خود مجسم کنیم و تا حد امکان اطلاعات درون آن بریزیم؛ باید از اصول سیاسی که حاکم بر موقعیت است بهره برداری کنیم.

 

خاکسار ادامه داد: در کارآفرینی باید بحث فرهنگ را بشناسیم و مولفه های فرهنگی شهر را در یک لیست برای خود کامل نماییم.

 

متن ادامه سخنان این مدرس کارآفرینی به شرح زیر است:

 

در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان باید مزیتها را بشناسیم. آگاه باشیم، فرصتها برای ارئه راهکارها را کشف کنیم موارد اخلاقی را آموزش ببینیم. نباید بچه ها در مدرسه کارآفرین شوند همین که بتوان ذهن خود را تطبیق دهد با شرایط حاکم کارآفرینی کافی است. ما در مدارس باید یاد بگیریم چگونه محقق خوبی باشیم. در دانشگاهها ما بروی توانمندیهای دانشجویان کار می کنیم چون در مدارس توانمندیهای آنها شناسایی شده است. در مدارس وظیفه این است که شراط را فراهم آوریم و استرس فارغ التحصیلان را کاهش دهیم. کمک به بهره برداری از توانمندیها و مهارتها در دانشگاه را یاد می گیریم و یاد می دهیم که چگونه خروجی خوبی داشته باشیم. در مرحله بعدی آموزش دسترسی آنها به منابع زیاد می شود.

 

مدارس در استرالیا از ساعت ۹ صبح شروع به کار می کنند چون بر اساس مطالعات و یافته های علمی یادگیری و توان ذهنی بچه ها از ۹ صبح به بعد قدرت خواهد گرفت و قبل از آن میزان یادگیری بسیار پایین خواهد بود. در مدارس استرالیا سیستم نمره دهی وجود ندارد، بلکه بچه ها باید خلاق باشند و ایده پردازی کودکان در مدارس دارای اهمیت است به گونه ای که قضاوت براساس ایده های آنها صورت نمی گیرد بلکه تشویق به ایده دادن می شوند. و به صورت تیمی آموزش می بینند که با همکلاسیهای خود درباره آن ایده صحبت کنند و اینکه آیا ارزش دارد این ایده کار شود یا خیر.

 

مدارس استرالیا براساس مشارکت و فعالیت کلاسی است بر خلاف ایران که دانش آموزان را در فضای رقابتی قرار می دهند.

 

کارآفرینی مهمترین منبع رشد، توسعه، نوآوری و اشتغالزایی یک کشور است بهمین دلیل کارآفرینی در سیستم آموزشی اکثر کشورهای پیشرفته دارای اهمیت است.

 

برای من نیز شرایط زندگی و کار با ایجاد شبکه سازی و ارتباطات قوی شکل گرفت. اعتماد به نفس بالا و یافت فرصت نیز در درجه اهمیت قراردارد. یاد بگیرید از اساتیدی که در کنار شما هستند و تعدادشان اندک و کمیاب است علم واقعی را آموزش ببینید و از منابعی که در اختیار دارید استفاده نمایید.

 

 

گزارش از هادی ملاحسینی ـ خبرنگار ایونا در زاهدان

انتهای پیام/

نـظـرات