کـد خبـر : 13373
تـاریخ انتـشـار : ۰۶ دی ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۱:۵۱ ق.ظ
نسـخه چاپـی

خبرگزاری ایونا بررسی می کند؛

اختصاص بودجه برای قانون نظام جامع مهارتی راه برون رفت از بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

نمایندگان محترم مجلس باید در نظر داشته باشند که فراهم کردن هر چه بیشتر زمینه های اشتغال بیکاران و به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار، با مهارت آموزی میسر خواهد شد.

اختصاص بودجه برای قانون نظام جامع مهارتی راه برون رفت از بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

به گزارش خبرگزاری ایونا، قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی روز ۲۷ آذرماه، از سوی رئیس جمهور روحانی برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد. این درحالی است که لایحه بودجه سال ۹۷ روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه به مجلس ارائه گردیده است. از سوی دیگر نیز، بر اساس لایحه دولت بودجه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی برای سال ۹۷ در مقایسه با سال گذشته ۱۳.۲۷ درصد رشد داشته است و این رشد در برخی از دانشگاه‌های بزرگ بین ۱۲ تا ۱۶ درصد و برای دانشگاه‌های کوچک و متوسط نیز به بیش از ۲۰ درصد نیز رسیده است.

 

نتیجه اینکه برای اجرایی شدن قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی بودجه مناسبی از سوی دولت تا این زمان در نظر گرفته نشده است و عدم اختصاص بودجه مناسب، به اجرا نشدن و یا درست اجرا نشدن آن می انجامد.

 

بیکاری فارغ التحصیلات مقاطع مختلف دانشگاهی از جمله فارغ التحصیلات دوره دکتری، اهمیت اجرای این قانون را بیش از پیش می کند. مهارت آموختن به جویندگان کاری که تنها از بعد نظری دانش آموخته شده اند یکی از راه های کم کردن آمار بیکاری و کاهش هزینه های اجتماعی و اقتصادی بیکار ماندن این قشر حساس جامعه است.

 

طبق ماده ۱۸۶ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب بودجه سالانه کل کشور، نمایندگان مجلس می توانند تدبیری باندیشند و اجرایی شدن هر چه بهتر این قانون جدید و مهم را تضمین کنند. چرا که دانشگاه ها برای اجرای طرح های توسعه ای خود نیازمند منابع مالی فراوان هستند. هرچند که طبق گفته حسین عسکریان ابیانه معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ۱۴ درصد از تخصیص‌های دانشگاه‌ها برای سال جاری تاکنون تحقق پیدا نکرده و تنها ۵۱.۳ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به آن‌ها اختصاص پیدا کرده است، در صورتی که این تخصیص باید ۶۵ درصد می‌رسید و در آذر ماه نیز با تخصیص بودجه‌ها باید تا ۷۵ درصد صورت می‌گرفت.

 

با توجه به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد سازمان برنامه و بودجه هم، دانشگاه ها و مراکز آموزشی که در راستای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی فعایت می کنند از عملکرد قابل قبول تری نسبت به دانشگاه های نظری در مشغول به کار شدن فارغ التحصیلانشان برخوردار هستند.

 

از ویژگی‌های نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تلفیق اهداف نظام مدیریت بودجه با پاسخگویی مناسب است. در این نظام عملکرد خوب مورد تشویق و عملکرد نامطلوب تنبیه می‌شود. برای پیشبرد چنین نظامی در میان دستگاه‌های کشور، زمینه‌هایی باید فراهم شود که از جمله آنها شاخص‌های علمکرد مشخص‌شده، به‌گونه‌ای گزارش شوند که قابل عملی شدن توسط مدیران بودجه باشند.

 

لازم به ذکر است که در بند الف تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۳۹۷، مابه التفاوت افزایش قیمت حامل های انرژی جهت حمایت از طرح هاي توليد، اشتغال و آموزش و كمك به كارورزي جوانان دانش آموخته دانشگاهي تعیین شده است؛ که با مخالفت نمایندگان با افزایش قیمت حامل های انرژی این موضوع کاملاً منتفی خواهد شد. در ضمن باید توجه داشت در این بند هیچ اشاره ای به آموزش های مهارتی نشده است.

 

حال با توجه به این موارد نمایندگان محترم مجلس باید در نظر داشته باشند که فراهم کردن هر چه بیشتر زمینه های اشتغال بیکاران و به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار، با مهارت آموزی میسر خواهد شد و این موضوع نیز با اختصاص بودجه و اجرای درست این قانون ممکن خواهد بود.

 

 

گزارش از محمدرضا خزائی

انتهای پیام/

نـظـرات