کـد خبـر : 12664
تـاریخ انتـشـار : ۰۲ دی ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۰:۳۵ ق.ظ
نسـخه چاپـی

نکات کاربردی برای بهبود رهبری کسب و کار

موفقیت کسب‌ و کار رابطه‌ی مستقیمی با بهره‌وری کارمندان دارد و این بهره‌وری، تا حد زیادی به مهارت‌های رهبر تیم بستگی خواهد داشت.

نکات کاربردی برای بهبود رهبری کسب و کار

به گزارش خبرگزاری ایونا، مهم‌ترین ویژگی‌های یک رهبر تأثیرگذار چیست؟ این سؤالی است که کارشناسان جواب‌های متفاوتی به آن داده‌اند و اهمیت این موضوع باعث شده است تحقیقات و نظرسنجی‌های زیادی در مورد آن صورت بگیرد. به‌عنوان‌ مثال نشریه‌ی کسب‌وکار هاروارد، به‌عنوان یکی از قابل استنادترین منابع این حوزه، از ۱۹۵ مدیر بین‌المللی خواست که مهم‌ترین توانایی‌های یک رهبر را از بین ۷۴ ویژگی انتخاب کنند. طبق نتایج این تحقیقات، خصوصیاتی که بیشترین رأی را آورده بودند به ترتیب عبارتند از:

– اخلاق‌مداری و استانداردهای اخلاقی
– توانایی هدف‌گذاری
– بیان انتظارات با ارتباطات شفاف
– انعطاف‌پذیری در تغییر ایده‌ها
– آموزش مداوم کارمندان
– معاشرت‌های صمیمانه با کارمندان
– استقبال از ایده‌ها و رویکردهای جدید
– جهت‌دهی احساسات اعضای تیم در شکست‌ها و موفقیت‌ها
– پرورش نسل بعدی رهبران
– خلق فضای آزمون‌وخطا

تصور عموم مردم این است که رهبری کسب‌وکار، وظیفه‌ی بسیار دشوار است. این موضوع حقیقت ندارد. شاید برخی از رهبران بی‌صلاحیت، فضای کاری ناخوشایندی به وجود آورند یا نتوانند تیمشان را به‌خوبی هدایت کنند؛ ولی این موضوع به معنی سخت بودن اصول رهبری نیست.

در ادامه‌ی این مطلب، چهار نکته‌ی ساده و مهم را به اشتراک می‌گذاریم که به شما کمک می‌کنند به‌عنوان یک رهبر، نفوذ و تأثیر بیشتری بین اعضای تیمتان داشته باشید.


بیشتر لبخند بزنید
هنگامی‌که بیشتر لبخند می‌زنید، فضای مثبتی خلق می‌کنید که در آن، هم شما و هم تیمتان نگرش بهتری دارید. زمانی که بیشتر لبخند می‌زنید، ارتباط قوی‌تری با تیمتان برقرار می‌کنید و کارمندانتان حس می‌کنند که راحت‌تر می‌توانند به شما دسترسی داشته باشند. لبخند، یک حرکت مسری است. شما به دیگران لبخند می‌زنید و آن‌ها نیز در پاسخ به شما لبخند می‌زنند. این جریان، حال و هوای کل محیط کارتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از نقطه‌نظر بیوشیمی، لبخند زدن باعث می‌شود هورمون‌های اندورفین و سروتونین در بدن آزاد شوند. اندورفین‌، داروهای مسکن طبیعی است. هرچه مغز اندورفین بیشتری ترشح کند، بدن انسان بهتر با علائم بیماری مبارزه می‌کند. به‌طور مشابه، سروتونین نیز یکی از هورمون‌های شیمیایی مغز است که به‌عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند و علائم اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد.

لبخند زدن باعث می‌شود دیگران راحت‌تر به شما نزدیک شوند و کارمندان دوست دارند با رهبر خود احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری داشته باشند. به همه‌ی اطرافیانتان و نه‌ فقط رئیستان لبخند بزنید و بگذارید این ویژگی، بخشی از اعتبار شما باشد.

و خبر خوب اینکه برای این کار، به هیچ درجه یا مدرک مدیریتی نیاز ندارید!

 

بیشتر گوش دهید
هنگامی‌که بیشتر گوش می‌کنید، احترامتان را به تیمتان نشان می‌دهید. نشان می‌دهید که برای آن‌ها و نظراتشان ارزش قائلید. به‌این‌ترتیب اعتبارتان به‌عنوان یک رهبر افزایش پیدا می‌کند. شما مجبور نیستید همیشه توصیه‌هایی را که می‌شنوید اجرا کنید؛ ولی گوش دادن باعث می‌شود احساس مسئولیت اعضای تیم بیشتر شود و به‌ تبع آن، تعهد کاری آن‌ها هم افزایش پیدا کند. منظور این نیست که فقط در جلسات کاری به حرف‌های آن‌ها توجه کنید، بلکه برای صحبت کردن با آن‌ها وقت بگذارید؛ حتی در محیط‌های غیر رسمی مثل سالن غذاخوری یا زمانی که می‌خواهید یک قهوه بنوشید.

درعین‌حال، ممکن است در این صحبت‌ها مطالب ارزشمندی را متوجه شوید. مثلاً به مشکلات و مسائل فعلی شرکت پی ببرید یا ایده‌های بهتری برای برنامه‌های آینده به ذهنتان برسد.

وقتی نشان می‌دهید که یک رهبر قابل‌ دسترس هستید و به صحبت دیگران گوش می‌دهید، اطلاعات ارزشمندی به دست می‌آورید که به شما در حل چالش‌های مهم کمک می‌کنند.

هم‌صحبتی بیشتری داشته باشید
سه کار مهمی که برای متعهد کردن اعضای تیمتان می‌توانید انجام بدهید عبارت‌اند از: ارتباط برقرار کردن، ارتباط برقرار کردن و ارتباط برقرار کردن! کافی نیست که به اعضای تیم بگویید چه انتظاری از آن‌ها دارید، بلکه باید توضیح دهید چرا این وظایف مهم‌اند. به آن‌ها کمک کنید اهداف و اهمیتشان را درک کنند و در صورت امکان، بگویید چرا این اهداف باید برای آن‌ها هم مهم باشد. هرچه کارمندان بهتر متوجه شوند که باید چه‌کاری انجام بدهند و چرا؛ احتمال موفقیت بیشتری خواهند داشت. به یاد داشته باشید که کافی نیست فقط یک بار مسائل را برای اعضای تیم شرح دهید؛ بلکه باید بارها پیامتان را برایشان تکرار کنید و روی اهمیت مسائل تأکید کنید.

معاشرت و ارتباط شما با افرادتان، باعث می‌شود آن‌ها رابطه‌ی بهتری با وظایفشان برقرار کنند. حتماً خودتان هم خوب می‌دانید که تعهد و تعلق کارمندان، برای موفقیت شرکت ضروری است.

افرادتان را بیشتر تشویق کنید
همه‌ی کارمندان می‌خواهند حس کنند که کارشان را خوب انجام می‌دهند و در موفقیت شرکت سهیم هستند. تعریف و تشویق، ساده‌ترین راه برای انجام این کار است. تعریف و تشویق اعتمادبه‌نفس کارمندان را افزایش می‌دهد؛ حقیقتی که طبق هرم مازلو، یکی از نیازهای اساسی ما است.

تعریف کردن از اعضای تیم کار ساده است. به آن‌ها بگویید: «کارت عالی بود»، «متشکرم». نیازی نیست اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ بدهد. همین‌که افرادتان متوجه شوند شما تلاششان را دیده‌اید، تأثیر زیادی روی آن‌ها می‌گذارد. یکی از نقل‌قول‌های معروف در این زمینه را به یاد داشته باشید: «هر چیزی که تشخیص داده و به رسمیت شناخته شود، تکرار می‌شود.» یعنی تیم شما نه‌تنها بابت این تعریف و تشویق احساس مثبتی خواهد داشت، بلکه احتمال اینکه عملکرد خوب خودش را تکرار کند هم بیشتر می‌شود؛ زیرا می‌داند که تلاشش ارزشمند شناخته می‌شود.

برای تشویق تیمتان منتظر زمان بررسی عملکرد سالانه یا خبرنامه‌ی ماهانه‌ی شرکت نمانید. اگر کارمندان را به خاطر وظایف خاصشان تشویق کنید، کارتان صادقانه‌تر به نظر می‌رسد و در ضمن آن‌ها را به شوق می‌آورد. شور و شوق هم یک ویژگی مسری است و جریان پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب کارمندان متوجه می‌شوند که مشارکتشان چه ارزشی دارد.

و بازهم به یاد داشته باشید که تعریف و تشویق کارکنانتان، هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. به‌علاوه بهره‌وری شرکت افزایش پیدا می‌کند و تیم خشنودتری هم خواهید داشت.

فقط با انجام این چهار عمل ساده، اعتماد و اعتبار بیشتری کسب می‌کنید، الهام‌بخش تیمتان خواهید بود و کارمندان متعهدی خواهید داشت. به بیانی دیگر، رهبری بهتر با تیمی کاراتر خواهید بود.

 

انتهای پیام/
منبع:سایت زومیت

بـرچـسـب ها

نـظـرات