کـد خبـر : 12384
تـاریخ انتـشـار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶
سـاعـت انتـشـار : ۱۵:۳۰ ب.ظ
نسـخه چاپـی

توسط دکتر بیجندی انجام شد؛

تشریح سه طرح ملی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی از اجرای سه طرح ملی توسط این سازمان خبر داد و گفت: این سه طرح هم اکنون مرحله پایلوت را می گذرانند.

تشریح سه طرح ملی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی

به گزارش خبرگزاری ایونا به نقل از ستفا، دکتر محمدصادق بیجندی، با بیان این که “سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی” دو ماموریت اصلی تجاری سازی فناوری و کمک به اشتغال دانش آموختگان را دنبال می کند، افزود: این سازمان در حوزه فعالیت های مربوط به اشتغال قدمت بیشتری دارد و در چند بخش به این مهم می پردازد که یکی از اقدامات در این راستا فرهنگ͏سازی است.
وی اظهار کرد: ما در سازمانمعتقدیم برای اینکه دانش آموخته جذب بازار کار شود حوزه های مختلف از جمله صنعت، سیستم های اداری، سازمان ها و … باید به کمک وزارت علوم بیایند، پس ما به سهم خود تلاش می کنیم فرهنگ سازی کرده و نگاه دانش آموختگان را به کار اصلاح کنیم تا فارغ التحصیل دانشگاه دولت را موظف به در اختیار قرار دادن یک میز کار برای او نداند.
دکتر بیجندی با تاکید براینکه معتقدیم دانش آموخته دانشگاه باید خود کارآفرین باشد و بتواند کسانی را هم به کار بگیرد، افزود: اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد بخش های مختلف باید کمک کنند، برای مثال صنعت باید بگوید چه مدل دانش آموخته با چه مهارت هایی نیاز دارد و سیستم اداری کشور نیز باید نیازهای خود را در رابطه با ویژگی های دانش آموختگان به دانشگاه ها اعلام کند و از طرف دیگر دانش آموخته نیز باید خود را با علم روز دنیا همراه کند.
وی اظهار کرد: دانشجویان ایرانی با استعداد هستند، این استعدادها باید راهبری شده و به سرمنزل مقصود برسند و ما سعی داریم نگاه ها را به کار، فرهنگ کار و کارآفرینی عوض کنیم.
دکتر بیجندی با بیان اینکه در اکثر پارک ها و مراکز رشد محصولاتی تولید می شود ولی اتصال به بازار این محصولات و تجاری سازی آنها با مشکلاتی مواجه است، افزود: در نتیجه بسیاری از پژوهش های ما رسوب می کنند و مردم و صنعت نتیجه آن را مشاهده نمی کنند.
این مسوول بیان کرد: براین اساس، ما تلاش می کنیم فرهنگ تجاری سازی را نیز از ابتدا به ساکن اصلاح کنیم. از زمان آغاز ارایه ایده سعی می کنیم اهمیت اتصال محصول به بازار و جامعه را به ایده پرداز گوش زد کنیم تا محصولی تولید شود که فرهنگ مصرف آن موجود بوده، مشتری داشته باشد و به بازار خوب منتهی شود.
دکتر بیجندی گفت: بسیاری از شرکت های دانش بنیان کشور با انباشت محصولات خوبی مواجه اند که نتوانسته اند برای آنها بازار پیدا کنند، چرا که ایده͏پرداز باید قبل از تولید محصول بازار را پیدا کرده باشد نه این که وقتی به تولید رسید تازه به فکر پیدا کردن بازار باشد، در واقع باید در فرآیند تبدیل ایده به تولید به فکر بازار هم باشد.
وی در ادامه به اجرای سه طرح ملی توسط سازمان اشاره کرد و گفت: “تعریف نظام جامع هدایت شغلی” یکی از این طرح͏هاست. براساس این طرح هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود همانگونه که یک پرونده آموزشی دارد باید یک پرونده شغلی هم داشته باشد.
به گفته وی، باید از فرد در بدو ورود به دانشگاه تست هایی درخصوص توانایی ها و نسبت او با رشته͏ای که انتخاب کرده گرفته شود و با توجه به اینکه در قانون تعریف شده که دانشجو می تواند تغییر رشته دهد با اجرای این طرح می͏توان دانشجویان تازه وارد را به سمت آینده شغلی مطمئن͏تری راهبری کرد و براین اساس ما می توانیم به اصلاح نگاه دانشجو به آینده شغلی اش کمک کنیم.
دکتر بیجندی اظهار کرد: این طرح در دانشگاه علم و فرهنگ به صورت پایلوت در حال اجراست و امیدواریم پس از پایان دوران اجرای پایلوت، مدلی را برای تمام دانشگاه ها در خصوص ایجاد مراکز هدایت شغلی در دانشگاه تعریف کنیم تا به محض ورود دانشجو به دانشگاه پرونده شغلی وی تشکیل شده و امور مربوط به استعدادسنجی و آینده سنجی درخصوص وی انجام شود و براساس آن به دانشجو بگوییم که باید چه مهارت هایی را بیاموزد یا تقویت کند تا آینده شغلی خوبی داشته باشد.
وی افزود: از آنجا که طرح در مرحله پایلوت است، مطالعه بر روی ساختار آن نیز در حال انجام است، چنین مرکزی باید ساختار کوچکی داشته باشد ولی لزوما نباید این ساختار را دوباره ایجاد کرد، بلکه می توان از پتانسیل دانشگاه برای اجرای طرح استفاده کرد. در حال حاضر در حال تست تمامی مدل ها هستیم و در واقع تست های استاندارد این کار با همکاری یک تیم در دست تهیه است.
دکتر بیجندی با بیان این که در همین مرحله پنج دانشگاه بزرگ کشور متقاضی راه اندازی این مرکز هستند ولی ترجیح می دهیم تا ایجاد یک مدل علمی کارآمد صبر کنیم، گفت: نکته مهم این است که هر دانشگاه و منطقه یک مدل خاص خود را می طلبد و فاکتورهای متفاوتی در ایجاد چنین مرکزی در یک دانشگاه و یک منطقه خاص باید در نظر گرفته شود.
وی در خصوص دیگر طرح در دست بررسی این مرکز اظهار کرد: براساس بررسی های انجام شده متوجه شدیم بسیاری از شاخص های عدم اشتغال دانشجویان ما مربوط به سرفصل های دانشگاهی است. سرفصل های رشته های دانشگاهی به روز نبوده و مطابق نیاز صنعت و جامعه نیستند در نتیجه فارغ التحصیل دانشگاه از دانش پایه ای خوبی برخوردار نیست، فاقد مهارت است و به روز نیست.
وی با بیان این که بررسی ۲۰ رشته دانشگاهی را در قالب پایلوت یک طرح ملی انتخاب کرده ایم، افزود: مولفه هایی مانند دانشجویان شاغل به تحصیل، تعداد فارغ التحصیلان، تعداد دانشگاه هایی که این رشته را ارایه می کنند و … به عنوان شاخص های انتخاب ۲۰ رشته مورد نظر کنار هم گذاشته شده اند. مطالعات خوبی در این رابطه انجام و با صاحبنظران این حوزه گفت و گو شده است و در حال حاضر در مرحله پایش اطلاعات کسب شده هستیم.
دکتر بیجندی در خصوص طرح بعدی که تفاهم نامه مربوط به آن تحت عنوان “طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی” با وزیر کار منعقد شده است، گفت: براساس این طرح باید در هشت استان پایلوت در حوزه مشاغل خانگی ۲۰ هزار شغل ایجاد شود. در این طرح نگاه به شاخص های بازار است و تلاش می کنیم اشتغالی ایجاد کنیم که پایدار و مولد باشد.
وی اظهار کرد: تا امروز اکثر نگاه ها در دولت͏ها بر این امر متمرکز بوده است که می توانیم با اعطای تسهیلات تولید شغل کنیم ولی امروز همه به این نتیجه رسیده اند که تسهیلات ایجاد شغل نمی کند، بلکه برنامه منظم و ساختار شغل است که به ایجاد اشتغال پایدار و مولد ختم می شود. امید است با اجرای این طرح چنین اتفاق خوبی را محقق کنیم و با همکاری دستگاه های اجرایی از جمله بهزیستی، میراث فرهنگی، وزارت کار و وزارت جهاد کشاورزی در حوزه مشاغل خانگی یک مدل جدید را معرفی کنیم.
دکتر بیجندی با بیان این که نکته مهم در این الگو موضوع اتصال به بازار است؛ یعنی از ابتدای فعالیت اتصال بازار را هم می بینیم، گفت: در هر استان ظرفیت ها و توانمندی ها دیده شده تا همه دست به دست هم دهند و محصول تولید شده را با یک برند خوب به بازار ارایه کنیم.
وی مناطق کم برخوردارتر، برخورداری از سابقه خوب در این حوزه، میزان افراد جویای کار و … را از ملاک های انتخاب استان ها عنوان کرد که توسط وزارت کار انجام و در نهایت استان ͏های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی برای اجرای پایلوت این طرح انتخاب شدند.
دکتر بیجندی از تشکیل کارگروه ها و تیم های مربوطه خبر داد و گفت: این طرح دارای سه فاز شناسایی، آموزش و اتصال به بازار است که هر سه با هم پیش می روند.
معاون رییس جهاددانشگاهی در ادامه گفت: معتقدیم که اگر توانمندسازی فارغ التحصیلان بخواهد در دانشگاه رخ دهد باید متوجه تمامی ذی نفعان دانشگاه اعم از مدیریت دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان باشد و همگی با ادبیات آن آشنا شوند و برای اینکه این اتفاق بیفتد باید مراکز رشد دانشگاه ها بسیار فعالتر باشند، کانون های شکوفایی و نوآوری فعالتر از این باشند و پارک های علم و فناوری ارتباط خود را با دانشگاه بسیار بیشتر کنند چراکه این مراکز می توانند باعث توانمندسازی دانشگاه شوند.
دکتر بیجندی با بیان اینکه دولت قوانین بسیار خوبی را ایجاد کرده و وزارت علوم و معاونت علمی رییس جمهور تسهیلات بسیار خوبی را برای دانشجویان و اعضای هیات علمی و افراد کارآفرین قایل شده͏اند، گفت: برداشت من این است که در دانشگاه ها هنوز ادبیات مورد نظر در این خصوص شکل نگرفته است. هرچند حرکت های خوبی انجام شده اما همه گیر نشده و گام های اولیه طی می شود.
رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان خاطرنشان کرد: برای توانمندسازی اول همه باید یاد بگیرند که فعل خواستن را چگونه باید صرف کرد.

انتهای پیام/

نـظـرات